Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Generel hardware
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Normal hardware RMA - ventetid?

Af Gigabruger lalandia | 12-02-2024 19:05 | 960 visninger | 17 svar, hop til seneste
Har lige indsendt bundkort til ALTERNATE. 3-4 ugers processeringstid siger de. Skal lige siges de advarede ikke på forhånd.. Sygdom osv sagde han, lød meget somom det var en spontant opdigtet løgn.. Hvad har i oplevet derude? Er det slemt eller har i oplevet værre?
--
Sidst redigeret 12-02-2024 19:07
#1
Comicsdk
Ultra Nørd
12-02-2024 19:26

Rapporter til Admin
Det er svært at sige noget konkret om tidshorisonten; RMA er mange ting, skal kortet tjekkes i hoved og r*v, er det bare en simpel ombytter etc. De sidste to reklamationer jeg har haft ild i, var PSU og et grafikkort (demomodel) Begge blev ombyttet på stedet i butikken (i Danmark) Alternate er kæmpestor i Tyskland og Tyskland huser hvad... 80 millioner mennesker - jeg kunne godt forestille mig er der er proppet med pakker i RMA-afdelingen. Jeg forestiller mig at sådan noget udlands-historie generelt tager længere tid end lokalt af indlysende årsager.
--
Off course he's innocent - why claim immunity if you are not guilty.
#2
lalandia
Gigabruger
12-02-2024 19:30

Rapporter til Admin
#1 Har haft samme tanke og at der måtte være en bagside ved at vælge ALTERNATE trods sagde han faktisk jeg havde 2 års garanti jeg regnede faktisk med tyskland kun vist har 1 år??? Måske tar jeg fejl.. eller måske skal de følge dansk lov af enlanden grund? Hvis jeg havde købt fra dansk forhandler tror jeg max jeg havde tolereret 2 uger fra modtagelse for at være ærlig.. Så havde jeg os følt mig MEGET tålmodig af en hardware-entusiast at være.
--
#3
ToFFo
Guru
12-02-2024 19:37

Rapporter til Admin
Umuligt at sige. Det kommer helt an på: Hvilket produkt der er tale om Hvad produktet fejler Om produktet skal forbi producenten Varens pris (måske bytter de bare ved varer under X beløb) Hvor travlt der er hos forhandler Producentens regler for garanti kan også have indflydelse på håndteringstiden. Du kører en reklamationssag, men forhandler kører en garantisag overfor producent, hvis det er muligt. Det gør de for at minimere udgifter. Nogle producenter vil muligvis bare sige "smid lortet ud og ombyt eller refunder kunden" mens andre ønsker varen indsendt. Det kan være de reparerer varen og sender den retur til dig. Eller reparerer varen og sender den ud til nogen som refurbished i en RMA sag. Måske noget andet who knows. Mit bud i din sag ud fra det info jeg har: Det er et bundkort du sender ind og det skal forbi Alternate. Fragt: 2-3 hverdage (det skal sikkert til tyskland) Ventetid før de når til din sag: 3-4 hverdage Fragt ved indsendelse til producent (sikkert i Holland): 2-3 hverdage Ventetid før producent når til din sag: 3-5 hverdage Hvis reparation: Fragt fra producent til Alternate 2-3 hverdage Fragt fra Alternate til dig: 3-4 hverdage (fragt + 1-2 dage håndtering) Hvis ombytning: Svartid på mail producent-Alternate-dig: 1-3 dage. Her skal du være opmærksom: Det er muligt Alternate siger til dig at dit bundkort er blevet repareret og returneret til dig. Hvis du har bundkortets emballage liggende, eller hvis du har serienummeret på evt. kvittering eller billede, så kontroller om den vare du har fået retur, har samme serienummer som den vare du indsendte. Hvis du ikke får en ny kvittering på et nyt "køb" hos Alternate er det meget sandsynligt producenten har sendt et refurbished bundkort til Alternate som Alternate sender til dig. Det må Alternate ikke overfor dig, men det må producenten godt overfor Alternate. En ombytning skal være til en ny vare, ikke en brugt/istandsat vare. En ny vare kommer med en ny kvittering og fornyet reklamationsret. Håber alt kører som smurt og du snart har dit bundkort retur :)
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
--
Sidst redigeret 12-02-2024 19:38
#4
Comicsdk
Ultra Nørd
12-02-2024 19:41

Rapporter til Admin
2 Jeg gider ikke selv rode med indkøb af stumper uden for Danmark, jeg magter ikke eventuelle reklamationer i udlandet. Men det er da fristende når man sommetider har udsigt til at spare en god sjat. Jeg gider det bare ikke, specielt ikke i de perioder hvor jeg kun har main rig og backup er solgt for at få råd til urte-te.
--
Off course he's innocent - why claim immunity if you are not guilty.
#5
lalandia
Gigabruger
12-02-2024 19:56

Rapporter til Admin
#3 tusind tak for den velskrevne kommentar og de gode tips på vejen! Har du arbejdet i service? :)
--
#6
ToFFo
Guru
12-02-2024 20:09

Rapporter til Admin
#5 - Hele mit liv :( Jeg ser servicefaget som en nobel profession. Lønnen er ringe, arbejdet er hårdt, kravene er høje og man skal lægge øre til enormt meget lort. Jeg får min relativt dårlige løn, for at hjælpe andre som (oftest) har flere penge end mig, som har råd til at købe de ting, som min arbejdsgiver sælger. Det fed.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
--
Sidst redigeret 12-02-2024 20:14
#7
Jesper Gæst
Nørd
13-02-2024 07:04

Rapporter til Admin
#2 Hvis jeg havde købt fra dansk forhandler tror jeg max jeg havde tolereret 2 uger fra modtagelse for at være ærlig.. Så havde jeg os følt mig MEGET tålmodig af en hardware-entusiast at være. De har lovmæssigt mindst 2 uger, og ofte vil 3-4 uger også være inden for skiven når vi taler hardware. Længere tid end det kan komme på tale i særlige tilfælde der er specielt kompliceret eller periodiske fejl. En simpel fejl som en jakke hvor en lynlås slipper i syningen ville de have de 2 uger til. (En simpel fejl der kan konstateres ved blot at se på varen) Du har med termer som "rimelig tid" og om fejl er "kompliceret eller periodiske" at gøre. Så 2 uger skal du ikke anse som meget tålmodigt, men minimum den tålmodighed du bør have, også ved danske firmaer. (Er der hurtigere løsning skal du blot være glad)
--
Sidst redigeret 13-02-2024 07:05
#8
lalandia
Gigabruger
13-02-2024 07:54

Rapporter til Admin
#7 Det er sgu hårdt at være hardware entusiast efterhånden. Intet leveres færdigt og ofte fejlbehæftet, priserne dobbelt så dyre fra det ene år til det næste og så minefelt af broken NICs og diverse issues på 2 generationer af motherboards.. Og de blir bare ved at sælge dem.. highend motherboard er en myte, alle manufacturers er lige dårlige Bliver sgu nok en bærbar næste gang.. RIP DIY builds
--
Sidst redigeret 13-02-2024 07:58
#9
ToFFo
Guru
13-02-2024 09:05

Rapporter til Admin
#8 - Den erfaring deler jeg heldigvis ikke. Jeg har endnu ikke modtaget et ufærdigt stykke hardware. Jeg går ud fra det er i forhold til ting som fx. driversupport du tænker, som du også nævner. Altså at tingene bliver udgivet før de er helt færdigbagt og det har du fuldstændig ret i. Det er desværre et biprodukt af den vanvittige konkurrence på området. Den der tager pizzaen ud af ovnen først, får den solgt først. Mætte maver køber mindre mad. Defekte produkter har jeg heller ikke haft ret mange af gennem årene og jeg har samlet computere i 30ish år. De år jeg har arbejdet i returafdelingen for en af de største hardware webshops i Norden har også givet mig et rimelig godt indblik i hvad der fejler, og hvor ofte. Ærligt talt har det aldrig været lettere at være hardware entusiast. Leveringstiden er kortere, udvalget er større og supporten er bedre end nogensinde. Med support mener jeg muligheden for at få hjælp i det hele taget, ikke kun via producenten, men også via forums og generel tilgængelighed på ressourcer til hjælp. Der var engang man skulle flere timer med offentlig transport, for at komme til en fysisk butik, for at betale en formue for et nyt grafikkort. Kunne man ikke få det til at virke, var man bare fucked for der var ingen hjælp at hente på nettet. For det var heller ikke en ting. På trods af de mange mangler der var dengang (i forhold til i dag) så var det en fed tid. Jeg savner 90'erne noget så forfærdeligt meget. Efterhånden som vi får det bedre og bedre, stiller vi også højere og højere krav. Dag til dag levering. Sidste frist for bestilling for next-day levering skubbet frem til sidst på aftenen. Levering om lørdagen. Same day delivery og så videre. Det næste bliver vel hardware skudt afsted med katapult, så du bare lige skal huske at åbne vinduet inden pakkens ankomst så den ikke smadrer en rude :D Det lyder som om du har været meget uheldig og jeg forstår udmærket din frustration. Det er brandærgerligt at mangle sit hardware, især for entusiaster som os. Men du skal være glad for de fantastisk gode juridiske forhold vi som privatkunder har, trods alt :)
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
#10
NiceRag
Super Nørd
13-02-2024 09:26

Rapporter til Admin
jeg har haft MEGET få stykker hardware igennem en RMA process den eneste der ikke bare har været en direkte ombytning (oftest tastaturer, headsset og lign) har været en samsung SSD den var over 2 år gammel, men samsung gav 3 års garanti den blev sendt ind til samsung og efter ~3ish uger fik jeg ad vide af proshop, jeg kunne hente en ny. Så jeg fik "opgraderet" min 930 til en 940, eller sådan noget, altså, en 1 år nyere model. Min kammerat havde nogenlunde samme ventetid på et grafikkort - tror nok det var powercolor eller hvem producenten nu er, som laver "Red devil" kortene.
--
#11
lalandia
Gigabruger
13-02-2024 10:06

Rapporter til Admin
#9 er lidt spændt på hvad du mener om i225/i226 issues så ifht du arbejder sådan et sted... Du syntes ikke de aldrig burde være solgt og tilbagekaldt? Ved du om der eksistere i225/i226 boards der fungere? Hvad skal man kigge efter?
--
Sidst redigeret 13-02-2024 10:07
#12
Comicsdk
Ultra Nørd
13-02-2024 10:21

Rapporter til Admin
Åh gud.. Jeg havde fuldstændig glemt netkort-issues. Det er nok ti eller femten år siden jeg boksede for sindssygt med lige præcis onboard-netkort. Jeg havde i en længere årrække været generationer bagud med hardware hovedsageligt pga de store besparelser man kan få på brugt hardware. De de fleste forlod Windows XP og 7 og 7 eventually døde ifht. support, endte jeg i store problemer med mit gamle skrammel, både stationære og laptops. I flere tilfælde endte jeg med billige interne dedikerede kort eller USB-netkort der var plug n' play og fungerede fremragende. Men er man typen der insisterer på at få fulde udnyttelse af bundkortets funktioner, er der tømt time på time på nettet med læsestof man måske ikke har lyst til at læse. Tak Odin for at jeg trods alt ikke var i fuld sving inden internettet var allemands-eje. Stakkels Toffo og hans ligesindede.
--
#13
BoreBissen
Guru
13-02-2024 10:36

Rapporter til Admin
Spændende læsning især nu når jeg har et GFX til RMA, det blev indsendt til sælger d. 14 januar, røg en tur til udlandet (tak Postnord) og først d. 24 januar blev det sendt til ASRocks værksted i Holland. I dag har vi d. 13 februar og kortet er endnu ikke kommet retur til mig. Tænker, at vi skal hen ad d. 24 februar før end man kan tale om at varen ikke er fikset inden for 'rimelig tid'?
--
Ryzen 5700x | Asus Strix B550-F | ASRock Phantom OC Rx 6800xt | 16 GB RAM Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SSD | NZXT C850 | Corsair iCUE H115i
#14
ToFFo
Guru
13-02-2024 11:36

Rapporter til Admin
#11 - Det er en ret specifik forespørgsel. Det har jeg desværre ikke viden eller erfaring nok til at svare på :| Er der problemer på 100% af alle produkter som er leveret med de specifikke ethernet controllers du nævner, eller er det kun lidt her og der? Der skal meget til før man tilbagekalder produkter. Det er besværligt for alle involverede parter. Både for kunden, leverandøren og producenten. Et netværkskort der driller er ikke decideret livsfarligt, det er bare irriterende. Hvis det er noget der kan fikses med en firmware-opdatering, så bliver det gjort, fremfor at tvinge folk til at sende varen retur. I dette tilfælde ser det ud til at være et bundkort? Rimelig irriterende at skulle returnere, især hvis man ikke bruger netkortet fordi man bruger trådløs, eller andet netkort. Jeg forstår udmærket det er helt vanvittigt irriterende at skulle undvære sin maskine fordi nogen har gjort i nællerne under udvikling/produktion/kvalitetstest, men det er hvad der kan ske. Af samme årsag køber jeg aldrig Gigabyte produkter. Jeg synes ikke kvaliteten af deres produkter passer til prisen de sælges til. Bare lige som overordnet eksempel. Andet eksempel: Man køber en ny bil. Alt er godt men pga. en fejl kan man kun sætte temperaturen op til 17 grader. I stedet for at tvinge alle ejere til at køre ind på et værksted, frigiver producenten en opdatering, som kunderne frit kan installere som løser problemet. Vi kan ligeså godt vænne os til det. Recalls sucks, hvis det kan fikses over nettet er det vejen frem.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
--
Sidst redigeret 13-02-2024 11:43
#15
lalandia
Gigabruger
13-02-2024 12:36

Rapporter til Admin
#14 præcis.. De levere dem nemlig velvidende at der er 100% failrate og at det er en hardware fejl: https://www.techpowerup.com[...] Prøv at åbn reddit og søg "i225" eller "i226" der er intet fix, det er alle manufacturers, ingen tager ansvar. Jeg vil vædde med at når de sender tilbage til producenten konkludere de "INGEN FEJL, IKKE REPRODUCERBAR" (på de 30s vi har haft boardet tilsluttet) fordi det er løgnhistorien de lever på der gør de kan blive ved at sælge dem. Sådan en situation har jeg 0 respekt for.. Det handler alt sammen om penge og at forsøge at tørre defekte produkter af på kunden. Jeg har mega ondt af og virkelig ked på vegne af de drenge der for første gang samler sig sådan en PC og så måske aldrig eller måske i sidste øjeblik 1 år eller 1.5 år senere får sendt det tilbage og så skal slås med producenter der HELETIDEN har vidst der var fejl og får 100-vis af dem tilbage. Os andre der er teknisk begavede og kan diagnosticere os frem til problemet og søge råd andre steder er jo slet ikke lige så udsat.. De andre mindre vidende kunder er bestemt ofre.. Ofre for grådighed.. At producenterne gemmer sig bag butikker med strenge RMA krav hvor du så ikke kan få lov at pille producentens løgnhistorier fra hinanden så du står og diskutere med en butik der bare forsøger at beskytte producenten og taler dem efter munden for at bevare luftkastellet.. I225-I226 dvs 90% af markedets bundkort er defekt i 2 generationer i træk.. Ingen tager ansvar
--
Sidst redigeret 13-02-2024 12:40
#16
ToFFo
Guru
13-02-2024 19:05

Rapporter til Admin
#15 - Men nu nævner du også kun én specifik ethernet controller. Så er problemet heller ikke særligt stort. Jeg er med på det er frustrerende, men det er ikke noget der kommer til at have betydning for ret mange. Det får kun betydning for de byg-selv folk som lige tilfældigvis vælger et bundkort, som har lige præcis den ethernet controller du nævner der er fejl på. Det tror jeg ærligt talt ikke er ret mange. NZXT havde et kabinet der satte ild til sig selv. Gigabyte havde en strømforsyning der eksploderede. ASUS havde et bundkort der brændte meget dyre CPU'er af. Du har et netværkskort der driller... I alle tilfælde blev det addresseret ret hurtigt. Men det var også meget mere alvorlige fejl de produkter havde. Så der blev taget hånd om det hurtigt. Jeg ved godt det er at sætte det lidt på spidsen, men det er for at prøve at ændre dit perspektiv lidt. Ja de har lavet et produkt der er fejlbehæftet, men når problemet ikke er større, giver det mig et indtryk af at mange bare lever med det. Det er besværligt at sende sit bundkort til RMA. Så jeg tror mange vælger at løse det med en ethernet-adapter til 100-200kr og så er de videre. Det er selvfølgelig ikke fair at producenterne (ikke kun Intel men alle producenter af bundkort med det Intel produkt der fejler) bare slipper afsted med det. Men du får det til at lyde som om de med vilje sælger produkter, kun for at pisse deres kunder af. Det er selvfølgelig ikke tilfældet. Anyways, jeg håber det løser sig :)
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
#17
lalandia
Gigabruger
14-02-2024 06:29

Rapporter til Admin
#16 Tja nu er det jo stort set dem alle der har haft den net controller 2 gens i træk. På ITX formfaktoren har jeg ikke andet valg end det MSI B650I Edge kort jeg har med RTL8125 Rev4.. Rev3 sku vist være OK også, men Rev1 og Rev2 af samme havde også problemer så det er et kæmpe minefelt generelt. I225 og Killer E1000G (som også er baseret på I225 og vist samme ting) er det eneste alternativ.. Endnu mere spøjst er det at trods af at I226 også havde et dårligt ry blandt motherboards så er der ingen mini-pcer brugt til firewall med I226-V der har issues - min egen firewall med OPNsense har netop disse, men det er jo så heller ikke I225 som er den tidligere version med størstedelen af problemerne.. Nogen siger det er et problem isoleret til windows og driver det tror jeg nu overhovedet ikke på.. Jeg tror ganske enkelt det er motherboards der har fået den første fejlbehæftede produktion og så har aftermarket i Kina og andre steder ventet på 2. produktion hvor de så har fixet dem.
--
Sidst redigeret 14-02-2024 06:31

Opret svar til indlægget: Normal hardware RMA - ventetid?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning