Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Generel hardware
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Proshop RMA

Af Bruger Aspirant bjrneunge | 25-04-2023 13:15 | 2057 visninger | 28 svar, hop til seneste
Endnu en dårlig oplevelse til stakken. Jeg bestiller i Marts et bundkort på Proshop (En DEMO), jeg modtager kortet og samler computeren, som med det samme bare lyser på CPU fejl i MB's LED og ingen Display på skærmen overhovedet. Jeg aftaler med kundeservice at jeg bare kan sende det retur og bestille et nyt kort, hvilket jeg gør og betaler for det nye kort. Desværre for jeg nogle dage senere en mail retur om at min sag er afvist da jeg selv har ødelagt DEMO produktet ved at bukke en CPU pin, og at det er mit eget ansvar at gå hele bundkortet igennem for fejl inden jeg ibrugtager det. Nu står jeg desværre med en udgift på 2 bundkort til Proshop, hvor der ingen hjælp er at hente efterfølgende.
--
#1
Kristoffer
Gæst
25-04-2023 13:18

Rapporter til Admin
Klassisk proshop, aldrig køb et brugt bundkort hos dem
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#2
BoreBissen
Guru
25-04-2023 13:31

Rapporter til Admin
Lige før man skal videooptage modtagelsen, hvor man åbner kassen og dernæst inspicerer varen. Det burde bare ikke være påkrævet.
--
Ryzen 5700x | 2 x 8 GB Corsair 3200 MHz ASUS ROG STRIX B550-F | 2 x PNY 480 GB SATA SSD Gigabyte GTX 1660 ti 6 GB | NZXT C850 | Corsair H115i
--
Sidst redigeret 25-04-2023 13:33
#3
Homosapien
Supporter
25-04-2023 14:03

Rapporter til Admin
No offence, men mit spørgsmål er bare lidt hvorfor man dog fortsætter med at handle hos en butik, hvor det via talrige eksempler igennem en lang årrække er påvist, at retur/reklamation af lige netop bundkort er det rene cirkus? Altså den gennemsnitlige forbruger har afgjort ingen anelse om den her kedelige trend, men #0 har jo godt været klar over, at det efterhånden er et gammelt trick fra denne forhandler. Læg pengene et andet sted, hvis ikke man vil risikere at komme i klemme på samme vis. https://www.hardwareonline.dk[...] https://www.hardwareonline.dk[...] https://www.hardwareonline.dk[...] https://www.hardwareonline.dk[...]
--
Mumble server - sapien.dk:64738
#4
benjamin7
Junior Supporter
25-04-2023 14:07

Rapporter til Admin
Jeg bliver nød til at sige klassiske ikke er helt rigtig, jeg har fået et demo kort jeg begynder og installere på, og kan se da jeg løfter cpu covers op den ikke ser for god ud, men jeg se da om den køre alligevel. Det gør den ikke, pakker det sammen og køre op og aflevere det, de giver mig et nyt istedet ingen problemer
--
#5
bjrneunge
Bruger Aspirant
25-04-2023 14:12

Rapporter til Admin
#4 Hvilket bare bekræfter min case om at bundkortet 100% var beskadiget allerede ved modtagelsen, da de ikke går alle deres demokort (muligvis fra internt brug) ordenligt igennem inden salg. Hvis du med det blotte øje kan se at det du har modtaget ikke ser for godt ud, hvordan pokker er den så overhovedet kommet forbi en teknikker til salg. Det er muligt at du har haft en bedre opelevelse ved at køre forbi deres butik, men det gør ikke den oplevelse vi andre har online mere latterlig. #3 Jeg skal desværre åbenbart selv brænde fingrene før jeg begynder at læse om lign. sager. :(
--
Sidst redigeret 25-04-2023 14:13
#6
ToFFo
Guru
25-04-2023 14:24

Rapporter til Admin
Proshop kan ikke kræve/forvente at den gennemsnitlige bruger ved hvad man skal kigge efter, når man modtager en ny vare. De sager der har været herinde taget i betragtning, skal man jo nærmest have alle bundkort under lup for at se om der er bittesmå ridser i lakken som måske kunne gøre at varen er, eller indenfor kort tid risikerer at blive, defekt. Ja, det er finelektronik, men det kan ikke være rigtigt man skal inspicere alting så grundigt når man køber hos dem. De har alle dage været mega strikse med RMA, jeg har aldrig oplevet noget lignende. Jeg forestiller mig det bare er én person i deres hardware RMA afdeling med lidt for meget ansvar, som bare er lidt af en magtliderlig cunt. For mig virker det som om det altid er bundkort RMA'er der er problemer med. Når man tænker på hvor meget der ryger igennem den RMA afdeling, burde der vel være flere sager herinde, hvis der også var cunts i andre afdelinger. Det kan også være fordi det bare er lettere at afvise bundkort, jeg ved det ikke. Men det er sindssygt frustrerende at landets (måske) største forhandler i hardwarebranchen er så firkantet. De overtog Komplett's kunder da de trak sig fra Danmark, men serviceniveauet ved RMA gider de sgu ikke bruge ressourcer på. Alle kan flytte kasser fra A til B. Man finder først ud af om en forhandler er værd at lægge sine penge hos, når man har brug for service-delen.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +42/-0. Stats sidst opdateret d. 24/04-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
#7
jxs
Nørd Aspirant
25-04-2023 14:47

Rapporter til Admin
Jeg har også prøvet det med proshop... no dice. Jeg er stoppet helt med at handle hos dem, det er dårligt at sådan et stort firma er fuldstændigt ligeglade med deres kunder. Jeg er glad for at det går dem skidt... omsætning på 2,7 mia og indtjening på 77 mio i 2022 - kæft de er dårlige til at drive forretning.
--
63 plusser på whitelisten.
#8
NitroBlast
Guru
25-04-2023 14:50

Rapporter til Admin
Jeg forstår godt nok ikke, hvordan det kan være lovligt for en forhandler at sige til en kunde, at hvis ikke kunden finder de fejl, der måtte være på et stykke avanceret elektronik, så er det kundens eget problem, hvis kunden vælger at tage varen i brug. A bestiller et bundkort ved ProFlop, og i forbindelse med montering laver A en skade på bundkortet, så dette ikke fungerer. A ved, at det er A's egen skyld, og at RMA vil blive afvist, så A benytter returretten og får sine penge tilbage. B bestiller et bundkort ved ProFlop, der sender det bundkort, som A har returneret. B bemærker ikke skaden A har lavet, og monterer bundkortet korrekt, men det virker selvfølgelig ikke. B sender bundkortet til RMA ved ProFlop, men de afviser sagen med henvisning til skaden som A har lavet. IMO kan det simpelt hen ikke være rigtigt, at ProFlop på den måde tørrer ProFlop's ansvar for at håndtere retursager af på B, når de burde have undersøgt varen og nægtet A's retursag i stedet for. Jeg ville ikke finde mig i det, og jeg ville 100% gå videre med sagen!
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
#9
Martin Lohse
Semi Supporter
25-04-2023 14:50

Rapporter til Admin
#6 Det paradoksale er vel, at finder man så en ridse eller andet, så vendes den imod en, da de mener man selv har påført den?
--
#10
ToFFo
Guru
25-04-2023 14:53

Rapporter til Admin
#9 - Haha ja! Det er en catch 22 situation! Du skal inspicere varen. Hvis du finder skader er det din egen skyld! xD
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +42/-0. Stats sidst opdateret d. 24/04-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
--
Sidst redigeret 25-04-2023 14:58
#11
Cykle35
Monster Supporter
25-04-2023 15:42

Rapporter til Admin
https://photos.app.goo.gl[...] Har lige modtaget et 7900XTX demo kort til 8166,- Man har ikke lige gider finde noget stødabsorberende da det øverste foam mangler og kan se kort-støtten har lavet lidt mærker i låget. Tak Gud for jeg optager når jeg pakker ud. Jeg er ik religiøs så takker mig selv, selvom det er et demo kort forste jeg ikke man som butik ikke er lidt mere seriøs med indpakning.
--
Strix B650-A WIFI + P500 DRGB + RM1000e 6900XT WaterForce WB + Ryzen 9 7900 2x16GB FURY Beast RGB 6000MHz
--
Sidst redigeret 25-04-2023 15:46
#12
POBJ
Ny på siden
25-04-2023 22:57

Rapporter til Admin
Er det ikke butikken der skal bevise du selv har forvoldet den skade og ikke dig? Da jeg arbejde i Elgiganten kom der en kunde retur med en iPhone og sagde hun havde åbnet telefonen med smadret skærm og da jeg snakkede med min chef om det sagde han at det er butikkens ansvar at bevise kunden har åbnet den sådan de første 6 måneder.... Men uanset hvad dårlig kundeservice fra Proshops side af
--
#13
ToFFo
Guru
26-04-2023 09:22

Rapporter til Admin
#12 - Det er korrekt. Det hedder formodningsreglen. Denne er blevet forlænget til at gælde 12 måneder efter køb. Det betyder, at man det første år formoder fejlen var til stede på købstidspunktet og det ikke er kundens fejl. Så skal forhandler bevise, eller sandsynliggøre, at fejlen ikke var der på købstidspunktet. Hvilket kan være temmelig svært. Med sandsynliggøre mener jeg at en forhandler måske ikke kan bevise at en vare ikke var i den stand på købstidspunktet, men kan sige at det sandsynligvis ikke var til stede på købstidspunktet. Et overdrevet eksempel på at sandsynliggøre det er kundes fejl: Hvis man har haft et bundkort i 4 måneder og man pludselig kontakter forhandler og siger at nu er bundkortet altså knækket midt over. Så skal forhandler bevise at det ikke var knækket midt over på salgstidspunktet. Det kan de nok ikke... Men de kan sige det er meget sandsynligt at det ikke var knækket midt over da det forlod producentens fabrik og er sket i kundens varetægt, eftersom kunden først henvender sig efter 4 måneder. På den måde har de ikke bevist noget, men blot sandsynliggjort det.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +42/-0. Stats sidst opdateret d. 24/04-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
--
Sidst redigeret 26-04-2023 09:23
#14
jbred
Giga Supporter
26-04-2023 09:57

Rapporter til Admin
Jeg har idag fået min 3 udsættelse af leveringsdato, ret træls her op til konfirmation gaver osv. de har åbenbart ikke styr på deres paralelimport fjernlagre i østen. Er ikke imponeret over deres service/info.
--
#15
thechillum
Giga Supporter
26-04-2023 12:24

Rapporter til Admin
Hvor er det sindssygt at man i 2023, med de seneste års udvikling af RMA med Bundkort og med butikkernes afvisning af RMA; stadig vælger at købe et bundkort som er en DEMO model. Demo-modeller er i langt hen af vejen folk som har modtaget produktet og der har været noget galt, så bruger man sin 14 dags returret fremfor at RMA produktet. Returret er hurtig og nemt, RMA er langt og bøvlet! 1. Lad nu være med at købe bundkort som er demo-modeller, det er jo hjernedødt dumt. 2. Husk altid at filme, tage billeder af bundkortet ved modtagelse både den ene og den anden side. Sørg for at der er god lys og et godt kamera. 3. Husk altid at tage billeder af produktet inden det sendes retur til butikken, så man kan modbevise deres løgne om fejl (evt. bevise og skabe præcedens for de selv udøver sabotage) Jeg har KUN oplevet gode oplevelser med RMA hos Proshop igennem flere hundrede tusinde af kroner, både privat men også erhvervskøb. Så spred budskabet om bundkort/generel RMA og husk også at fortæl jeres forældre, bedsteforældre og oldeforældre om at ikke dele nemid/kontooplysninger/sende penge til sikkerkonto og andet via telefon/mail til "skat, politi, staten, andre troværdige instanser"
--
#16
Specter_
Gigabruger
26-04-2023 12:50

Rapporter til Admin
Proshop's "Demo" kategori giver ingen mening, for produkter som ikke er markeret som demo har før været taget i brug og returneret.
--
#17
Calchas
Elitebruger
26-04-2023 13:21

Rapporter til Admin
Min anbefaling er at lave en klagesag. Jeg tror du har en god sag. https://www.forbrug.dk[...]
--
-all you trekkies and tv addicts -CP7271K, AX1000, 12700kf, H150i, Aorus Elite Z690, 3080 GameRock OC, 850 EVO 1tb+SX8200 Pro 2TB , O11d-9 LL120
#18
cJoey
Junior Supporter
26-04-2023 13:24

Rapporter til Admin
#13 Formodningreglen omhandler produkter som er stoppet med at virke under normalt brug og kan ikke bruges i sager om produkter der har været brugt forkert eller ødelagt af brugeren udover normalt brug. Jeg har selv arbejdet hos Proshop og jeg ved at sokler på bundkort bliver tjekket inden de sælges igen. Hvis de fejler noget bliver den oprindelige kunde bonget for det. Hvis teknikeren ødelægger det ryger det i skraldespanden. Der er altid mistro mod forhandlere fordi "jeg har hørt om mange der har oplevet det samme" og vi ved jo ikke om OP har ødelagt kortet uden at lægge mærke til det. Hvis Proshop sælger 10.000 bundkort om året er 5 sager på hol et meget tyndt grundlag at argumentere på.
--
Sidst redigeret 26-04-2023 13:26
#19
ToFFo
Guru
26-04-2023 13:38

Rapporter til Admin
#18 - Mit eksempel var som skrevet et overdrevet eksempel. Men formodningsreglen kan selvfølgelig også bruges på varer som har fysiske skader ved levering. I det tilfælde må man formode at skaden er sket hos anden instans end hos kunden, hvis kunden konstaterer skaden indenfor rimelig tid efter varen er modtaget. Hvis en kunde siger en leveret vare er fysisk skadet samme dag som den modtages, er det sandsynligvis sket et sted mellem producent og kunde. Men det er forhandlerens ansvar, da man må formode det er sket i forhandlerens, eller producentens varetægt. Hvis en kunde siger en leveret vare er fysisk skadet 2 måneder efter den er leveret, fordi kunden ikke lige har haft tid til at inspicere varen ved modtagelse, er det lettere at sandsynliggøre det er sket i kundens varetægt. Formodningsreglen kan bruges i begge tilfælde. Det var blot for at illustrere hvordan man ikke altid behøver bevise, men kan nøjes med at sandsynliggøre.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +42/-0. Stats sidst opdateret d. 24/04-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
#20
cJoey
Junior Supporter
26-04-2023 13:43

Rapporter til Admin
#19 Jeg taler om formodningsreglen i lovgivningen og ikke en generel regel om formodning. Hvis et produkt er gået i stykker indenfor det første år, gælder formodningsreglen jo heller ikke hvis der er fysisk skade på produktet som er forvoldt at kunden. Det er uanset hvem man formoder (gætter på) har forårsaget skaden.
--
#21
bjrneunge
Bruger Aspirant
26-04-2023 13:47

Rapporter til Admin
#18 - det kan jo så ikke være helt korrekt med #4's situation. Kigger du nogle af alle de andre sager igennem bla. links fra #3 - så er det jo absurd tydeligt at se at nogle af disse er fejl fra producent eller blot efter at have skruet bundkortet fast (hvilket jo er nødvendigt for at teste). Jeg valgte også inden dette at sende min klage til Nævnenes hus, som nu er vendt retur med, at der er materiale nok til en sag imod Proshop.
--
#22
JohnJ
Ny på siden
26-04-2023 13:48

Rapporter til Admin
Jeg vil også mene at det må være op til Proshop at bevise, at der ikke var en bukket pin, da de sendte kortet. Var det et nyt kort var sagen en anden. Det handler om virkelig at tjekke tingene igennem inden brug, især når det drejer sig om ting som demo bundkort og grafikkort, hvor man måske, ved første øjekast, ikke kan se der er skader (som f.eks. på en mobil telefon).
--
#23
cJoey
Junior Supporter
26-04-2023 13:56

Rapporter til Admin
#23 Jeg huske det gamle dage da shg.dk lå på Bjørnholms Alle. Da havde de et stor lup med lys i ved udleveringsstedet så man kunne tjekke sin tray CPU for fejl når man fik den udleveret. Det samme bør man jo i princippet gøre hvis man drister sig til at købe et demo bundkort.
--
#24
bjrneunge
Bruger Aspirant
26-04-2023 14:20

Rapporter til Admin
#23 - og hvordan skal man så efterfølgende bevise at den skade var sket inden at man åbnede pakken, og at det ikke lige er en skade man er kommet til at lave med sin lup. Når forhandler ikke vælger selv at have bevismateriale med serienummer og dato liggende på et demo-produkt de vælger at sælge igen. Medmindre at forhandler godt er klar over problemet eller at overhovedet ikke tjekker returvare, giver det ingen mening ikke at have dette liggende fra før produktet sælges igen. I denne situation er det lige så meget påstand mod påstand.
--
#25
cJoey
Junior Supporter
26-04-2023 14:32

Rapporter til Admin
#25 Det kan vel ikke lade sig gøre medmindre man filmer åbningen af pakken. Selv da er det umuligt at gøre 100%. Det eneste man reelt kan gøre er at tjekke varen og kontakte sælgeren med det samme. EDIT: Hvis man begynder at snakke om at man har haft det monteret, bliver forhandleren selvfølgelig mistænkelig.
--
Sidst redigeret 26-04-2023 14:34
#26
ToFFo
Guru
26-04-2023 14:35

Rapporter til Admin
#23 - Nu synes jeg det bliver lidt rodet. I #18 skriver du: Jeg har selv arbejdet hos Proshop og jeg ved at sokler på bundkort bliver tjekket inden de sælges igen. Men nu skriver du: Jeg huske det gamle dage da shg.dk lå på Bjørnholms Alle. Da havde de et stor lup med lys i ved udleveringsstedet så man kunne tjekke sin tray CPU for fejl når man fik den udleveret. Det samme bør man jo i princippet gøre hvis man drister sig til at købe et demo bundkort. Jeg tror og håber på at Proshop har folk ansat i deres returafdeling, som er mere kompetente end den gennemsnitlige forbruger. Man kan ikke forvente den gennemsnitlige forbruger har kompetencerne til at inspicere et demo produkt ligeså grundigt som Proshops ansatte burde gøre det. Derfor vil forbrugeren tage varen i brug, med en klar forventning om at forhandleren ikke sælger en defekt vare. Jeg ved godt hvad jeg skal kigge efter, men på trods af det, bliver det jo påstand mod påstand og så er det jo netop formodningsreglen kommer i spil. Så må man formode at Proshop ikke har gjort deres arbejde ordentligt. Man kan også være ude for at én defekt bliver til flere, fordi varen bliver taget i brug. Det kan også være at varen virker men har forkortet levetid pga. den defekt. Hvis varen så bliver defekt efter fx. 6 måneder, så er jeg ret sikker på Proshop vil afvise sagen og give kunden skylden for defekten, som de ikke selv evnede at fange da den blev solgt. Og det er her jeg godt kan blive lidt harm. Men så har man jo formodningsreglen og så er det op til de højere magter at vurdere, hvorvidt kunden burde have været opmærksom på fejlen eller ej på leveringstidspunktet. Men det er jo heller ikke nok. Så er der påstand mod påstand i forhold til hvem der har lavet skaden. Så kan Proshop sandsynliggøre det er kunden, fordi kunden har haft varen i de 6 måneder og ikke har sagt noget.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +42/-0. Stats sidst opdateret d. 24/04-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
--
Sidst redigeret 26-04-2023 14:41
#27
cJoey
Junior Supporter
26-04-2023 15:13

Rapporter til Admin
#26 Den gennemsnitlige forbruger vil ikke selv samle en PC. Jeg ville forvente at hvis du samler din PC selv, så ved du hvad du skal kigge efter. Det du beskriver er en fin måde at betragte det på, men det er ikke det formodningsreglen går ud på.
--
#28
ToFFo
Guru
26-04-2023 15:17

Rapporter til Admin
#27 - Så tolker vi det nok bare på forskellige måder. Hver sag bliver jo også vurderet individuelt. Men jeg antager vi er enige om at formodningsreglen handler om bevisbyrde. De første 12 måneder efter købet skal forhandler bevise at varen IKKE var fejlbehæftet/mangelfuld ved levering. Det er sjældent muligt at bevise og bliver kun sværere for hver dag der går, så det kan være tæt på umuligt efter eksempelvis 11 måneder. Det er derfor jeg taler om at kunne sandsynliggøre det, fremfor at bevise det. Det forklarer jeg så med et ekstremt eksempel for at gøre det lettere at forstå. Med mindre du har rigtig meget overvågning af varer inden de forlader lageret, som i sindssygt meget, kan du jo som forhandler umuligt bevise at varen var 100% fejlfri da den forlod lageret.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +42/-0. Stats sidst opdateret d. 24/04-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
--
Sidst redigeret 26-04-2023 15:25

Opret svar til indlægget: Proshop RMA

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE