Køb du bare en BLUETTI AC200MAX, så kan du altid udvide når du har penge.
--
Indholdet af dette indlæg er blevet redigeret af |Smash|.
Jeg har lidt tænkt det samme; kan man have et batteri uden at have solceller?
--
Mvh
Fc Junkies
Har selv tænkt på det da jeg har solceller. Men det er voldsomt dyrt så jeg droppede det igen.
Et af de bedste og mest populære batterier er et 6,5 KWh batteri fra Growatt som koster 25k. Udover det skal man også have en ny inverter. Et 2,56 KWh koster 13k.
--
#3 Men det skulle være uden solceller :-)
--
Mvh
Fc Junkies
Jeg gad f.eks. godt lade kl 14 hvor det kostede 0,78 kr. og så bruge kl. 19 hvor det er 4,34 kr.
--
Mvh
Fc Junkies
Jeg skal da være ærlig og sige at jeg tænker lidt de samme tanker, for med de strømpriser der er ved aftenstid, så begynder der faktisk at være en ide om at have en personlig "powerbank" i huset. Men jeg har svært ved at få økonomien til at hænge sammen. For et batteri på omkring 6 KWh koster hurtigt 25.000 kr og så skal du nok også have en inverter til 5-10.000 installeret.
Hvad angår besparelsen så er der jo ingen garanti for at elpriserne er så høje som nu de næste mange år (men omvendt heller ingen for de ikke er) Men Lad os antage at du i den høje ende kan spare 3 kr pr forbrugt KWh, så vil så kan du spare 18 kr om dagen på strøm ved at købe når det er billigt og bruge når det er dyrest om aftenen. Det giver 6.570 kr om året og dermed vil det tage små 5 år at tjene investeringen hjem.
Men hvis prisforskellen falder til 1 kr så er tilbagebetalingstiden pludseligt 13 år
--
Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#5 Det ændrer ikke på batteriets pris hvis man skal have noget der kan andet end at tænde for et par LED'er. Jeg er ikke sikker, men jeg tror ikke man kan lade batteriet fra elnettet. Men jeg ved det ikke med sikkerhed...
--
#7 Men Thomas, så har du også strøm hvis det bliver cuttet i et par timer som de varsler kan ske til vinter :-)
--
Mvh
Fc Junkies
Det er uden solceller.
Kun et batteri, som man kan oplade når el-priserne er høje i de dyre aften timer.
--
0#
Det produkt er der faktisk nogen som allerede har lavet hvor man køber/afdrager batterierne og inverteren og så betaler man noget abonnement til deres styringssoftware.
Kan satme bare ikke lige huske hvad firmaet hed.
--
IDGAF!
husk lige at en del af strømmen du bruger på opladning forsvinder som varme...
så hvor meget du sparer afhænger lidt af effektiviteten på oplader-delen til dit batteri.
--
#11 Den koster 32k for 3,6 KWh og er primært beregnet til mobilt brug. Der er 4 stikkontakter man kan bruge, men hvis den skal sættes til til husets elsystem skal den gå igennem eltavlen og det kræver nok en større modifikation og det bliver nok også jævnt dyrt.
--
Så skal man måske lige undersøge om der går noget tabt ved at oplade og have strømmen på batteri.
Jeg ved det ikke, men kunne forestille mig det ikke helt er 1 til 1.
Edit: nå det var #13 lidt inde på
--
Sidst redigeret 03-10-2022 18:32
#0 du skal ind og lave et "forholdsvist" simpelt regnestykke.
Og umiddelbart kommer det aldrig til at tjene sig hjem.
15 kWh batteri står i omkring 30.000. (LiFoPo4)
De skriver batteriet holder til 3000 cyclus hvis du aflader helt (som i øvrigt skader batteriet)
Det betyder at en "cyklus" koster dig ca 10 kr hvis vi sætter det firkantet op. Altså skal du her spare mindst 10 kr på dine 15 kWh. Det virker jo meget nemt med dine 3 kroners differens på strømmen ofte ( Disclaimer - det er blot en pris grebet ud i luften)
Det betyder at du "tjener/sparer" 35 kr på dag i strøm hvis vi antager at det her er samme pris for alle 3000 cyclus. Og betyder at du har break even på lige under 900 cycles eller knap 2.5 år.
MEN der skal tilsvarende en inverter til En sådan inverter koster i omegnen af 5-7000 for 3 kW hybrid umiddelbart.
Så vil du tilsvarende have et tab til varme etc - som måske er 10% fra grid til batteri og retur ( igen estimater som nok ikke er helt ved siden af)
Så i stedet har du en investering på 37000 og en cyclus pris på 12.3 uden tab eller omkring 15 kr hvis vi indregner 20% ladetab. så nu er du nede på 30 kr pr cyclus hvis vi snakker 3 kr forskel. Så nærmer vi os i stedet en break even på lige knap 1300 cycles altså tæt på halv forventet levetid på dit batteri.
Det her er "runde tal" og firkantede estimater men jeg håber du kan bruge det til at beregne lidt på det. Dernæst kommer der noget BMS og lignende der skal styr på samt noget styring af din oplade/aflade.
Og skulle nogen gå tallene igennem så giver i den bare gas, jeg har ikke gennemregnet her.
--
Jeg tænker på længere varende investering og tilkobling til evt. solceller.
Man kan også få mini vind-møller som kan monteres på taget.
I Malmø har de nogle steder installeret mindre vindmøller på taget.
--
Var det ikke mere rentabelt at investere i en “rigtig” vindmølle / solcellepark?
og så bruge indtjeningen som tilskud til elprisen?
Tænker det er MEGET bedre for miljøet + sikkert også mere rentabelt da du undgår et dyrt privat batteri
Der er vel reelt intet til hindre for at købe et læs batterier fx bilbatterier, lade dem via solceller og så bruge dem til at trække 12v pærer - omend det kræver noget ret vild modificering…
--
Hvis man vil bruge sit batteri, når f.eks. elnettet er gået ned, så kræver det en ATS, som sørger for at batteriet ikke sender strøm ud på elnettet. Dette er nemlig forbudt og kan være farligt for dem der arbejder på elnettet.
--
Rygtet siger noget om at en af de billigste større batteri man kan få, er at investere i en Dacia Spring og så rive batteriet ud af den og DIY den til ens netværk.
--
#16 hvorhenne kan man købe 15kwh batteri til 30.000kr? mig bekendt er vi nærmere 7.5kwh for 30.000kr
--
Inden nogen render ud og køber et batteri, så husk lige at regn på de sidste par års priser istedet for dem, vi ser nu.
I må selv lave vurderingen om i tror dette fortsætter eller ej, men det er nødvendigt at have med i regnestykket.
--
Vi har 12,6 kWh batterilager ifm. solcelleanlæg, hvor vi lader når strømmen er billigt og suger fra det når prisen er dyr. Typisk er prisen lav lige efter midnat.
--
5950x | RTX 3090 | WD Black SN850 2TB | EKWB 2x360mm
#9>>Ja og det er da i sig selv ret tiltalende. Men når man undersøger det så vil du se at de fleste anlæg med batterier faktisk ikke virker under strømafbrydelser grundet den måde sådanne systemer er designet. Selv hvis de er designet til det så kan de typisk ikke levere så meget energi som man måske lige har behov for.
Dem jeg har kigget på der kan inverteren typisk levere maks 3 KW strøm ud igen og så er det ikke sikkert at det kan trække at du laver mad på et typisk induktions komfur (mit komfur kan trække op til 3,2kW pr kogeplade). Men ved medium varme kan jeg måske lige køre 3 kogeplader på samme tid.
#11>>Alt for dyrt og ikke beregnet til det #0 efterspørger.
#16>>Hovedregningen er nok rimelig okay og det var nok mig der kom med de 3 kr i eksemplet. Jeg tror dog du skal regne med at det også koster noget at få installeret inverteren lige som den også typisk har en begrænset levetid.
#Alle>>Jeg tror først at batterilagre bliver rentable når vores elbiler begynder at skulle skrottes. Så kan man genbruge cellerne som ikke længere virker i en elbil som lager. Så kunne man forestille sig at en brugt elbil med et 75 KWh batteri kan brydes ned til at kunne lave 3 stk 17,5 KWH batterilagre (hvis vi antager at de har tabt 30% kapacitet, hvilket nok er markant mere end 95% af bilerne vil tabe i deres levetid). Men det går der mange år før vi ser.
--
Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
Hvorfor ikke lave en bil generator om med magneter og lav gratis strøm?
Så slipper du for at bruge penge på strøm.
--
if ( $life( $me ) == $null ) { getLife( $me ) | halt }
#26 Har du lige reddet verden med en ny opfindelse? :-)
--
Mvh
Fc Junkies
#27 Jeg tror ikke du kan kalde en "dynamo" for en ny opfindelse!? :)
--
-----------------
Lars B. / ZulfoDK
#25 Enig der er flere variable der nok gør det endnu mindre rentabelt i sidste ende.
Konklusionen må være at Batteri ikke er noget man umiddelbart skal arbejde i for at "tjene kassen" men i stedet fordi man vil være uafhængig og eller kan tilgå batterier markant billigere :)
Og kunne man det ville man også have adgang til "voksne" der kan koble skidtet sammen for 4 lunkne slots og en grillpølse og så tænker jeg ikke tråden på hol havde været der :)
Men ideen er sjov med batteri, og mange har netop købt batterier fra biler hvor de "redder" nogen af cellerne og på den måde kan få et billigt batterilager.
Prisen på el er ikke afgørende for om batteri er godt - men derimod forskellen i laveste til højeste pris :)
--