Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Skud på hvornår priser falder igen?Af Super Supporter Lightrealm | 14-10-2021 12:27 | 2321 visninger | 28 svar, hop til seneste
Jeg overvejer lidt at opgradere min computer snart. Det er en gammel frankenstein maskine, der har en forfærdelig irriterende larm, men den kan køre det, som den skal. Men priserne er jo helt groteske? Jeg forstår godt, at det er forbundet med corona, men har I nogen skud i tågen, på hvornår det måske normaliserer sig?
Kiggede på mm-vision tilbage slut 2020, hvor man kunne få en maskine til omkring 6000,- som nu koster 7800,-... --
Ingen ved det. Men regn ikke med at det ændrer sig markant de næste 12 måneder.
Situationen med manglende fragtkapacitet går ikke over her og nu, i hvert fald (jeg sidder og laver logistik) - og selvom folk har travlt med at grine ad englænderne som mangler lastbilchauffører - så kan jeg "afsløre" at der mangler chauffører i hele Europa. Meget. Så meget at priserne på fragt i nogle tilfælde er over 100% højere end normalt. Det er altså en del :)
Der er vognmænd som er ude og forlange prisstigninger på 25% på deres normale rater. Og de får det. Alle har travlt med at sikre sig de biler der *er* - og vognmænd osv. lugter naturligvis blod, og skruer priserne op. Sådan virker markedet jo.
Togtrafikken rundt i Europa er i nogen grad ramt af det samme. Mine kolleger i shipping-afdelingen er også voldsomt pressede af manglende kapacitet, og fortæller grundlæggende det samme. -- "ORK SATME!" Du skal så hare have nogen bedre kanbnet blæsere, cpu køler og grafdikkort, måske en ny strømforsyning afhængig af hvad du har -- #1 - Og nu snakker vores tåbelige regering om at hæve afgiften på diesel fordi der er vognmænd syd for grænsen der tanker i Danmark, og så (måske) kører sydpå igen. Det er simpelthen så latterligt for det går jo ud over alle de danske vognmænd. Endnu en af de ting der pisser mig af ved regeringen der ingen følelse har med virkeligheden. -- - Indsæt signatur - Om 1½-2+ år. Måske. Måske slet ikke. Hvis du skal bruge en PC så er det nok bare om at sluge GPU priserne, eller campe et på launch dagen(minuttet) til MSRP.
Hvis den larmer men kører som den skal, er det vel hellere bare om at fikse larmen. Find ud af hvad der larmer og enten rengør det (lad være med at åbne PSU) og se om det fikser problemet, eller erstat det. Hvis det er det PSU eller kabinet blæserene som er begyndt at larme, kan du forholdsvis nemt erstatte dem, og beholde dem til en fremtidig build, så pengene er ikke "spildt". En pakke med 5 Arctic P12/P14 kabinet blæsere er billige og vil være stille. En god ny PSU koster omkring 700~kr.
Hvis det er GPU'en som larmer, og en hurtig støv-afrensning ikke fikser det, så skal du nok ud i at tage den fra hinanden, rense køleren og blæserene fuldstændig og repaste chippen med kølepasta. Det er ikke så slemt som det lyder hvis bare man tager det stille og roligt. -- Sidst redigeret 14-10-2021 12:41 #3 men du ved det ikke, du antager det.
Tænk nu HVIS, de gav de danske vognmænd et fradrag, så det kun rammer Tyskerne? Dvs sådan at det kun får den tiltænkte virkning. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Som det ser ud lige nu er der desværre ikke lys for enden af tunellen.
En container kostede i 2020 3000 USD at sejle fra Kina til Norden.
Den koster idag 18000 USD, som gør at i stedet for 3 USD pr kabinet koster det nu knapt 20 USD.
Dette er gældende for alle produkter i en PC så priserne er presset godt op!
Der er ingen forventninger til at priserne rent faktisk falder, da det stadig er umuligt at få plads på container skibene, så at side og vente på prisfald ville være skruen uden ende!
Dertil så stiger materiale omkostninger mm. i Kina også, som også gør at priserne over sigt vil stige.
Faktisk er det PT nok det bedste tidspunkt at købe på, da der stadig findes lager til gammle kostpriser i kanalen som gør at priserne er mere fornuftige.
Uanset hvordan så bliver PC og alt andet fra kina bare en del dyere fra nu af og frem pga fragt / materiale omkostninger -- #5 - Min fejl det er klimarådet der råder regeringen til det: https://www.dr.dk[...]
Men det ændrer ikke på at jeg synes vores regering er drevet af en flok tumper uden realitetssans.
Men tilbage til topic: Who knows. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 14-10-2021 12:45 #3 Excel menneskerne er op spil igen. Det er kun i excel arket at det gør en forskel. Nore ja, så tjener staten 1.600.000.000 kr. om året. Men hva faen, den 1.6E9 kroner kan de jo bare hente fra dig og mig. Det er så nemt at være god for andres penge :D -- Intel siger frem til 2023. Så måske i 2024 der normale priser igen. Det kommer selvfølgelig også an på om der kommer flere nedlukninger i Kina.
https://www.computerworld.dk[...]
Jeg tror kun tingene bliver dyrere det næste stykke tid. Brændstof priser stiger, fragtpriser stiger. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Prisniveauet fra før corona kommer sandsynligvis aldrig tilbage. Der vil gå flere år inden en ny normal indfinder sig, da dette kræver at producenter kan følge med efterspørgslen, da dette ligeledes vil lette trykket på godstransport, der så også falder i pris igen. Samtidig er der energipriserne, der er på himmelflugt, og gør både produktion og transport absurd meget dyrere end normalt.
Hvis du har brug for at opgradere, så må du bide i det sure æble, og betale prisen. Hvis du kan vente ½ års tid på at se om markedet er i bedring, så gør det. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO #3 - det presser ikke de danske vognmænd mere end at udgiften selvfølgelig bare går videre til deres kunder. Folk som mig. De fleste har aftaler med flexible olietillæg udover en fast rate, netop for at sikre sig mod skiftende oliepriser (og afgifter)
Folk som mig har så (forhåbentlig) aftaler med deres kunder som også indeholder olietillæg osv.
Det samme sker hvis godset skal ud at sejle. Så er der også "BAF" og andre sjove tillæg som allesammen kan skrues på i uendelighed.
Det er udgifter som - selvfølgelig, via alle led i kæden, ender hos slutforbrugeren.
Hvis man gerne vil skåne de danske vognmænd, kunne man med fordel stoppe med at købe ting fra udlandet. DET ville gøre en forskel. Men de fleste af dem som synes "vores regering er noget lort" (som de synes så længe den er rød, uden at forholde sig til noget udenfor deres egen lønkonto og ligusterhæk) er de samme mennesker som raskvæk køber lort fra Kina (måske de synes bedre om Kina's regering) fordi de kan spare 20 kroner. Det er også de samme "blå" virksomhedsejere som har flyttet produktion til udlandet i årtier for at spare penge, som opretter skuffeselskaber i udlandet, osv osv.
Det er nok, overordnet set, ikke de mest ræverøde banditter som giver os den største skrævvridning i samfundet, eller er den største risiko for vores velfærdssamfund. For de har ikke noget at vinde, eller sende i skattely. -- "ORK SATME!" Mit eget gæt er det fortsætter ihvertfald 2 år endnu. Det hele er en stor dominoeffekt, som der pludselig er kommet mange problematikker ud af der ikke løses overnight.
Samtidig er det er jo ikke fordi behovet er faldende for at få luksus ting som iPhone, nye biler og andet pez vi synes, vi mangler osv. Tværtimod, så er verdens stigende mellemklasse, i fx BRIK landene kun på vej mod vores levestandard her i vesten, hvilket kun kan eskalere den nuværende krise. :)
Det her er "the new normal", glem alt om før. Vi er på vej ind i en ny tid, som vi ikke kendte fra før. ;) -- Sidst redigeret 14-10-2021 13:10 #6
Jeg arbejder i en virksomhed hvor vi også er afhængige af at få produkter hjem fra Kina. Og jeg kan kun nikke genkendende til de udfordringer du siger med priserne på fragt.
Når vi regner fragtrater på nye produkter er vi nødt til at gange med 5 for at få det aktuelle tal frem.
Det betyder også, at fra 2022 bliver vi nødt til at lave prisreguleringer på hele kataloget. Og jeg tror mange andre brancher bliver nødt til at gøre det samme.
Så i mange henseender så er det faktisk en god ide at købe nu, hvor priserne stadig er rimelig "normale", og det er virksomhederne som æder differencen.
Derudover er materialepriserne steget, arbejdslønningerne i Kina stiger, elpriserne stiger PLUS fabrikkerne bliver tvunget til at holde lukket mange dage om ugen. Alt sammen presser priserne op.
Jeg tror også det har lange udsigter før vi er tilbage til noget som ligner normalen. -- Ses vi? Det tror jeg nok vi gør! --
Sidst redigeret 14-10-2021 13:12 2023.
Bliver nogle dyre år og mangel på elektronik og elbiler.
Også dyre strøm og varme -- #13 Vi oplever præcis det samme på mit job. Vi har en webshop der sælger fysioterapi- og træningsudstyr. Vi latterligt mange restordre på ting som balancepuder, træningsmåtter mv. -- Sidst redigeret 14-10-2021 13:13 #4 Ja, det kunne selvfølgelig godt være en løsning. Når jeg siger, at den kører, hvad den skal, så mener jeg, at den kan køre det spil, som jeg spiller mest (TFT) men ikke meget andet. Tror det er et gammelt 670 grafikkort, som jeg har i, og mener at CPU'en er i5-2500k - hvis ikke ældre. Så det er en gammel maskine.
Når jeg siger en forfærdelig larm, så er det egentlig ikke så galt - hvis man tænker støjnvieau - men er mere en konstant piben, der irriterer mig. Jeg har lidt svært ved at lokalisere, hvor den kommer fra, men umiddelbart er det ikke kabinetblæserne men evt. CPU-køler eller GPU'en.
Jeg tror egentlig også bare gerne, at jeg kunne tænke mig at opgradere til noget lidt mere lækkert. Bruger computeren meget. Både til at spille, men også browsing og diverse arbejde, så ville være fedt med en god maskine. Og så er det også en meget grim CoolerMaster Elite kabinet, som jeg heller ikke er kæmpe fan af. -- Hørte/læste at Ikea gik solo, og havde leaset et helt containerskib, de så ville laste/losse i de mindst berørte havne. Dette vil selvf. koste kroner, men hvem ved, om det bliver mere, end hvad i nævner her i tråden? Sammenlagt drejer det sig jo om at overleve, og ingen overlever jo ret længe uden varer til kunderne..
Måske andre større selskaber ku` gøre det samme - måske i fællesskab?
Godt at jeg ikke mangler noget de næste par år - når jeg lige får den næste portion hw hevet i land selvf. hehe.. -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... 17# Jeg føler mig også skide heldig og priviligeret over at have hevet nok nye dele i land til en ny maskine, sammen med en PS5 til MSRP. Ydermere at vi i min husholdning nåede at købe brugt bil lige inden de steg helt absurd meget. Klager ikke! -- Sidst redigeret 14-10-2021 13:48 da det følger olie prisen,kan det kun stige nu -- MSI MAG Z490 TOMAHAWKIntel Core i5-10600K Processor @ 5GHZ 2x8 G.Skill F4000 TRIDENTz RGB 17-17-17-39 1000W Sinlet Pro
ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
Alle analyser jeg har set, peger på Ethereum mining som den absolut største årsag til de aktuelle prisstigninger på grafikkort.
Fragt priser og under produktion af chips er selvfølgelig også en væsentlig faktor uden tvivl.
Dette VIL blive normaliseret igen, uanset hvad sortseerne her i tråden mener. Hvor lang tid der går før dette sker har jeg ingen idé om, men på et tidspunkt i efteråret, eller måske først til vinter, bliver det meget mindre rentabelt at mine Ethereum, så der vil sandsynligvis ske noget med grafik kort markedet der. -- #15
Sjovt. Det kiropraktorhus min kæreste arbejder i, de kan helle ikke få fat på de balancepuder de gerne vil have xD -- Ses vi? Det tror jeg nok vi gør! #16 Så er det vel bare om at bide i det sure æble. -- SSD'er og RAM skulle vist falde her i Q4.
Ellers vil grafikkort priser først falde når det crypto bull run er ovre en gang næste år. -- #17
Tanken er fin for det enkelte selskab om at chartre sit eget skib, hvis det udelukkende handler om at garantere firmaets egne varer kommer frem uanset pris.
Overordnet set, er det nok knapt så godt... Problemet skyldes ikke at der et eller andet sted ligger 100 containerskibe som ikke bliver brugt, det skyldes at de er ude og sejle og der mangler plads på de skibe eller i havnene.
Så lige nu bliver skibene forholdsvist godt optimeret, og de kommer ind til centrale havne hvor der er omfattende logistik setups som kan håndtere de mængder.
For at det kan blive løst skal der bruges mere kapacitet i form af skibe, fly, togvogne, trailere og havne. Derudover skal der også bruges søfolk, piloter, lastbilchauffører osv.
Så som #1 pointerer, så går udfordringerne på fragtmarkedet ikke over lige pludselig, det kommer til at tage tid. Tvært imod kan man nemt forestille sige flere udfordringer i f.eks. de kinesiske havne som skaber yderligere udfordringer. -- I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440 --
Sidst redigeret 14-10-2021 14:20 #24 - Tak for svar. Ja jeg kender jo ikke systemet indefra, men har lidt respekt for Ikeas "gør det selv" action overfor en gordisk knude, hvor der garanteret også er andre, der har luftet tanken/er i gang med, at følge trop :)
Når du skriver, at problemet bla. kan tillægges, at mange skibe ikke bliver brugt/sejler tomme, lyder det jo som vores lastbilsproblemer, regeringen netop er i gang med, at lave tænke/lave indgreb overfor på de danske veje. Det er så i forbindelse med klimapolitikken (samt trængsel) hvilket jo også tæller med i de store skibes kæmpestore forurening af havene. Men vores varer skal/vil? - vi jo ha`, og så må maden/fiskene pænt vente.
Dette er ikke skrevet for at være negativ, men i sambånd med den anden kørende tråd, hvor 88% nedskrivning af torskekvoterne bliver nævnt, bare er starten på slutningen, vil jeg mene, at skibene enten bliver eldrevne/andet - eller transporten foregår over land via eldrevne/andet køretøjer. Tror ikke elfly vil ku transportere tungere ting selv over tid :) -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... --
Sidst redigeret 14-10-2021 14:53 altså CEO fra AMd siger selv, anden halvdel af 2022.
men ehm. Det er jo bare et gæt ud fra den nuværende viden, som kan ændre sig fra dag til dag.
men CPU'er, bundkort og ram er jo ikk steget synderligt. det er nærmest kun grafikkort (hvilket jeg synes er meget trælst, som gamer.. )
synes også jeg ofte over de sidste par mdr, har set strømforsyninger på tilbud (20-30% rabat) hos proshop. og det var der også snak om at de var steget i pris. det synes jeg dog ikk lige jeg bemærkede.
jeg beholder min nuværende og så må jeg skifte dele ud, hvis de dør, og ikk før.
for de overpriser er lige lovligt ulækre
jeg har dog en tanke om at snuppe ryzen 6000, eller intels 13000 serie, når de engang kommer (næste år?) sammen med DDR5 ram, hvis priserne og ydelsen går hånd i hånd -- Jeg arbejder i metalbranchen og her har vi jo set nogen gevaldigt store stigninger på råvarer over de sidste 6 mdr., så hvis ikke disse allerede er ramt "hardware" markedet, f.eks. kabinetter osv., så sker det i hvert fald på et tidspunkt. -- Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p Måske når Apple og Qualcomm er holdt op med at bruge 7nm eller Nvidia næste generation er tæt på. Begge ting nok 2022 h2. Hvis vi stadig skal slås med crypto skal der måske stadig held til. En økonomisk kris fx. pga. stigende rente kan måske hjælpe lidt:)
Ved i hvornår 7nm bliver fri for mobil chips? -- 4790k oc 4.6 850 EVO 500 SSD mm inno3d RTX 3060 TI
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 425 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|