Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Defekt PS5 - RMA hos Sony eller Elgiganten?Af Semibruger Einherje | 15-05-2021 08:57 | 4464 visninger | 60 svar, hop til seneste
Hej alle
Min PS5 slukkede i sleep mode og vil nu ikke længere tænde. Blæsere og LED’er lever i et halvt sekund og så slukker maskinen ellers - kan derfor ikke engang tilgå safe mode.
Jeg tænker det er en RMA, da det åbenbart er et kendt problem at man risikerer at bricke sin maskine når man benytter sleep mode. Men skal jeg sætte min lid til Elgiganten eller gå direkte til Sony mon? Har aldrig haft en servicesag hos Elgiganten og ved ikke om de er effektive.
Tak for hjælpen. --
Tag den med Elgiganten uden tvivl. Du skal benytte din reklamationsret ikke din garanti. Du er bedre stillet med reklamationsret. -- - Indsæt signatur - #1 reklamationsret er da aldrig bedre end en garanti.
Den der ville jeg guden tvivl tage med Sony direkte.
Jeg er selv i samme mølle med min omen laptop. Rep tid hos Elgiganten mindst 4 uger - rep tid ved HP fordi det er et omen produkt de selv kategoriser som premium går der 5-7 arbejdsdage og det er inklusiv afhentning på adressen og levering retur, og at den skal forbi Ungarn for at laves.
Du er aldrig bedre stillet med en reklamationsret end med en garanti. -- #2 - Med producentgaranti, kan producenten selv bestemme reglerne. Det kan forhandlerne ikke med reklamationsretten. Du er i langt de fleste tilfælde bedre stillet med reklamationsretten.
Med reklamationsret får du:
Fejl skal løses indenfor rimelig tid (typisk max 5 uger)
3 år til at klage over samme fejl igen
Ombytning til NYT produkt og ikke refurbished
2 nye år med reklamationsret ved ombytning af produkt
6 måneder hvor bevisbyrde ligger hos forhandler
Mulighed for at indlevere til butik fremfor producent.
Bedre muligheder i forhold til at få pengene tilbage.
Som regel bedre kundeservice end ved producent direkte
Mulighed for pengene tilbage efter få reparationsforsøg
Og så videre. Reklamationsret er helt sikkert the way to go. Jeg kender meget få producenter der har bedre garnati end den reklamationsretten tilbyder. Det er kun de producenter der tilbyder OnSite garanti på deres produkter der er bedre. Hvor producent sender en tekniker ud for at fikse fx en bærbar på stedet.
Ved ombytning på garanti er det tit og ofte, at garantien bare fortsætter hvor den slap, hvis de ombytter til et nyt eller refurbished produkt. Altså hvis du har 2 års garanti, og indleverer et 1,5 år gammlet produkt, så får du samme/nyt/refurbished produkt tilbage med 0,5 års garanti tilbage.
Og det er ofte man får et refurbished produkt retur ved ombytning, hvilket ikke er i orden. Så får man måske et produkt der er ældre og mere slidt end det man indleverede.
Derudover kan producenterne være svære at komme i tale med. Hvis du skal sende noget til Corsair, EVGA, eller whatever, er det ikke bare lige at gribe knoglen og ringe til dem. Dit produkt er sandsynligvis en tur i Holland, og du må nøjes med laaaangsom mail-support, samt det er temmelig besværligt at oprette en garantisag i forhold til at gå ned i elgiganten og sige "shit's broken" ved kassen.
Jeg mindes 1 tråd herinde, hvor en gut købte en ny skærm som desværre var DOA. Den sendte han til forhandler på reklamationsret, og forhandler benyttede garantien for at holde sig skadesfri. Fint nok. Men ikke fint at gutten fik tilsendt en refurbished skærm, når det var et så godt som nyt produkt der blev indsendt. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 15-05-2021 09:39 Tak for svar.
Hvad er min strategi, hvis vi antager jeg møder op hos Elgiganten i dag? Med til historien hører, at jeg har købt maskinen af en velrenommeret bruger herinde, hvorfor mit navn og min adresse ikke står på faktura. Jeg har heller ikke den originale emballage. -- #4 - Original emballage og navn på fakturaen er ligegyldig. Du stiller bare dernede og forklarer hvad problemet er. Husk at nævne det ikke er dit navn og adresse der står på din kvittering, så de ikke sender varen til den oprindelige køber.
Reklamationsretten følger produktet og IKKE kunden.
Hos Corsair følger garantien IKKE produktet. Den følger KUNDEN! Det er fucked, I know! Jeg troede heller ikke selv på det da jeg læste det! Men den er god nok.
Hvis du køber et Corsair produkt brugt, bortfalder garantien fandme, fordi du ikke er den oprindelige køber. Og det har Corsair bekræftet er tilfældet. Så det er et glimrende eksempel på at garanti ikke er bedre end reklamationsret.
Det er kun hvis forhandleren tilbyder dig en garanti, du skal være bedre stillet end ved reklamationsretten. Det er ikke et krav at producentgarantien skal være bedre end reklamationsretten, den kan producenten udforme som de vil. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 15-05-2021 09:46 #4 Du skal ikke forvente at få en ny maskine lige foreløbigt -- i7 9700k, Asus Rog Strix 3080 OC, Z390 Tuf Gaming, 16 GB Ram, 2x1TB NMVe SSD #6
De holder åbenbart maskiner tilbage i forbindelse med reklamationer, så jeg er formentlig ikke så dårligt stillet. 2-4 uger var meldingen da jeg indleverede maskinen.
-- #7 Eller også siger de bare hvad end der får dig til at forlade butikken hurtigst muligt, så de slipper for mere besvær.. Du må se ad :) -- 5950x | RTX 3090 | WD Black SN850 2TB #2 Direkte idioti, så snart du bruger producenten selv så siger du farvel til dit krav på 2 års reklamationsret, så er du på deres playing field, i og med du ikke IKKE har købt den hos producenten selv. -- if ( $life( $me ) == $null ) { getLife( $me ) | halt }
7# Det gjorde de/vi med Xbox, der er ingen maskiner på lager, der heller ingen tidshorizont på hvornår de på lager igen, så det er desværre tilbage i køen -- i7 9700k, Asus Rog Strix 3080 OC, Z390 Tuf Gaming, 16 GB Ram, 2x1TB NMVe SSD Jeg ville kontakte Sony.
Elgiganten sender den alligevel bare til dem, og du ved aldrig hvor lang tid det tager dem at få den afsted.
Du spare som minimum nogen dages tid ved elgiganten ikke blandes ind i det. -- Du skal henvende dig til forhandleren
og så skal de kontakte sony, hvis nødvendigt
det er da vidstnok sådan det "plejer" at være. eksempelvis da jeg havde en ~2½ år gammel død harddisk. så sendte proshop den videre til samsung for mig. -- Hvor er Playstation købt henne? Hvis den ikke er købt direkte fra Sony hvorfor vil du så tage kontakt til dem udenom Elgiganten? Desuden frafalder din reklamationsret også. Det er også derfor mange forhandlere gerne vil have man tager den med producenten i stedet for dem. -- Det er altid noget du har læst ind i lovgivningen Toffo men du er ret så skævt på den med flere ting rent juridisk.
Forhandleren af produktet skal stadig yde dig den service du som forbruger har krav på. Præcis som hvis jeg fik repareret min bil ved Mazda selvom det er en VW. Nuvel de skal ikke stå inde får repersrionene fra Mazda men resterende elementer står de stadig for. Så i det her tilfælde hvor man kan sende produkter til producenten, i stedet for Elgiganten der sender til deres samarbejdspartner, risikerer du faktisk at produktet ikke er lavet efter forskrifterne, det ses ofte på telefoner.
Forhandleren kan heller ikke ombytte til refurbished produkt her i Danmark, ligesom Corsair ikke kan nægte at reparere et produkt fordi du ikke er oprindelig køber.
At du oplever garantien bare fortsætter er fordi du som privat person ikke kender reglerne.
Herunder har du ikke kun 3 års reklamationsret på et repareret men 3 års garanti på delen og de berørte dele.
Tag eksempelvis en bærbar hvor bundkort skiftes ud, der får du 3 års garanti på næsten alt i maskinen efterfølgende fordi der har været er skifte. Derfor der man ofte at de bare ombytter produktet for at slippe for den ekstra garanti.
Husk når du læser lovteksten og oovtekster generelt så ind og se på afgørelser i netop de sager, der kan du se hvordan præcedens er I stedet for. -- #14
Fordi jeg ikke ved bedre. I har været meget hjælpsomme og jeg har indleveret maskinen hos Elgiganten. At det sikkert er svært for dem at skaffe en anden maskine til mig, er så noget helt andet.
I bedste fald får de fikset den jeg har indleveret. Nu har jeg allerede døbt den Henning, så en ny vil ikke være det samme :'( -- #14 nej det er heller ikke sandt, præcis som du også må bryde det klistermærke der står at garanti frafalder på din bærbare eksempelvis.. -- Jeg vil til en hver tid hellere henvende mig til producenten hvis muligt, det er hvad jeg har haft størst held med.
Både med TV, Hvidevarer og IT udstyr.
OG det nogen siger med man mister sin reklamationsret, er da noget vås, men igen hvis du alligevel kan gå til producenten, men garanti er din reklamations ret da også lige gyldig på det punkt. Yder de så kun 1 år, jamen så går du bare til forhandleren bagefter, sværere er det vel ikke.
-- #17
Garanti er frivilligt for producenten at tilbyde. Overholder man ikke bestemmelserne for den, bortfalder den.
Du forveksler garanti og reklamationsret. Der er ret stor forskel på dem. -- #17/#18
Så du siger at jeg lyver?
Sjovt nok har jeg selv været hele møllen igennem da jeg desværre selv har været en af dem der røg i fælden.
Producenten er ikke forpligtet til at yde reklamationsret, det er forhandleren der skal gøre det. men hvis man gør det udenom forhandleren og direkte til producenten så går det ind under producentens egne garantibetingelser.
Og nej garanti er ikke noget de er forpligtet til at yde, derfor kan de også selv bestemme deres garantibetingelser, og de er som regel aldrig til kundens fordel.
F.eks i henhold til Ssus garanti betingelser så må de gerne ombytte til brugte refurbished produkter og reparere med brugte dele, det må man ikke i henhold til reklamationsretten.
Derfor er reklamationsretten som regel at fortrække fremfor garanti. -- Sidst redigeret 15-05-2021 20:01 #15 Du blander æbler og pærer sammen. #0: lyt til, hvad Toffo og Klatretoesen siger. Og det er rigtig fint, at du har indleveret den hos Elgiganten - det er klart en større fordel for dig ift. dine forbrugerrettigheder i den pågældende situation. Bl.a. også, at reklamationsretten forlænges med 3 år på den samme fejl, læs mere om det her:
https://www.forbrug.dk[...]
Husk også, at butikken skal afhjælpe problemet inden for rimelig tid, mere om det her:
https://www.forbrug.dk[...] -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
#15 - Jeg mener ikke jeg er skævt på den. Det bliver et langt indlæg, men lad os tage det punkt for punkt, for enkelthedens skyld.
Forhandleren af produktet skal stadig yde dig den service du som forbruger har krav på.
Naturligvis. Derfor sender du varen til forhandleren.
Forhandleren kan heller ikke ombytte til refurbished produkt her i Danmark, ligesom Corsair ikke kan nægte at reparere et produkt fordi du ikke er oprindelig køber.
De KAN godt, og de gør det. Men det betyder ikke at de MÅ gøre det.
Se evt. denne tråd. Her hjalp jeg/vi også en bruger der havde fået sin skærm ombyttet til en refurbished fra forhandleren og var i tvivl om forhandler måtte gøre det i forhold til reklamationsret: https://www.hardwareonline.dk[...]
Havde vedkommende sendt varen udenom forhandler, direkte til producent, var det helt OK at ombytte til refurbished. Fordi det er det producentens garantibetingelser siger. Forhandler kan ikke diktere hvad producenten skal gøre jf. garanti. Hvad værre er, at forhandler har købt varen af producent/leverandør som erhvervskunde, og der er slet ikke nogen reklamationsret (med mindre det er aftalt, og det er det som regel ikke. Så forhandler er nødt til at benytte garantien, med mindre de bare ombytter varen til en ny, eller kan reparere den.
Mht. non-transferrable warranty, er det normal praksis hos Corsair. Igen, deres garanti, deres regler.
At du oplever garantien bare fortsætter er fordi du som privat person ikke kender reglerne.
Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du mener her. Men igen, producenten bestemmer garantiens bestemmelser. Hvis producenten siger at man ikke får fornyet garanti ved ombytning/reparation på producentgaranti, men den oprindelige bare fortsætter, så er det sådan det er. Dell har 3 års garanti på mange af deres skærme. Så hvis du sender en 2,5 år gammel skærm ind (direkte til Dell fordi forhandleren kan være ligeglad efter 2 år), sender de dig en refurbished skærm retur, og så har du 0,5års garanti tilbage på den refurbished du får tilsendt.
Herunder har du ikke kun 3 års reklamationsret på et repareret men 3 års garanti på delen og de berørte dele. Tag eksempelvis en bærbar hvor bundkort skiftes ud, der får du 3 års garanti på næsten alt i maskinen efterfølgende fordi der har været er skifte. Derfor der man ofte at de bare ombytter produktet for at slippe for den ekstra garanti.
Jeg nævner hverken reklamationsret eller garanti her.
Jeg nævner blot at man har retten til at klage over samme fejl i 3 år efter reparation. Men fejlen skal være forårsaget af evt. udskiftede del(e) ved reparation, det er rigtigt.
Husk når du læser lovteksten og oovtekster generelt så ind og se på afgørelser i netop de sager, der kan du se hvordan præcedens er I stedet for.
Det er jeg helt enig i. Men der er to problemer med den fremgangsmåde.
Først skal der være en sag man kan referere til, som rammer 'meget' tæt på ens egen situation. Men alle sager vurderes som udgangspunkt individuelt.
Forhandler kan ikke reparere varen i dette tilfælde.
De sender den til et autoriseret værksted, så de kan få den repareret på garantien. Hvis forhandler opfordrer kunden til at sende varen direkte til et specifikt værksted, er det stadig reklamationsrettens regler der gælder, idet man er blevet opfordret til det på forhandlers foranledning. Det kan spare begge parter tid i visse tilfælde. Men gør værkstedet noget, som er OK i forhold til garanti men ikke i forhold til reklamationsret, er det reklamationsret der trumfer. For eksempel hvis værkstedet er 10 uger om en reparation, kan kunden kræve varen ombyttet/refunderet pga. den lange ventetid. Men den trumfer kun hvis man fra forhandlers side er blevet opfordret til at sende varen direkte til værksted.
Det er helt normal praksis i forbindelse med reklamation at forhandler sender varen til producent/værksted på garanti. Forhandler har (med al sandsynlighed) ikke nogen reklamationsret. Så for at forhandler ikke skal stå med regningen, sender de varen ind på producentgaranti for at få dækket tabet. Men det er ikke altid forhandler har den mulighed, og så må de selv æde regningen, fordi reklamationsretten er bedre end garantien.
Et godt eksempel er HP Probook bærbare. Der er kun 1 års garanti på mange af dem.
Man har stadig 2 års reklamationsret. Så når forhandler har fået varen repareret, får forhandleren en regning for reparationen. Denne må aldrig gå videre til kunden, så længe fejlen ikke er selvforskyldt. Det kan blive dyrt for forhandleren, for det er som udgangspunkt kunden der bestemmer om det skal være ombytning/kreditering eller reparation. Forhandler kan dog slippe udenom, hvis ombytning eller kreditering medfører en uforholdsmæssig stor udgift for forhandleren. Men det vurderes fra sag til sag hvad der er en uforholdsmæssigt stor udgift.
Forhandler kan aldrig tørre ansvaret af på værkstedet, hvis kunden har sendt varen til forhandler, eller forhandler har anbefalet kunden at tage den direkte med producenten.
tl;dr - Ved producentgaranti er det producenten der bestemmer reglerne. Uanset hvor meget reklamationsret man har. For at bruge reklamationsret, skal varen indleveres til forhandleren, med mindre den sendes direkte til producent og laves på garanti på forhandlers foranledning.
Producentgaranti er ikke et lovkrav, men heldigvis for os, giver næsten alle producenter en form for garanti på alt. -- - Indsæt signatur - #0
Som Toffo skriverAltid (næsten) først forhandler
Jeg har et par gange i livet, eller 20
henvendt mig til forhandler.
I et enkelt tilfælde Elgiganten, med et Sony tv.
Elgiganten ville ikke hjælpe.
Så kontaktede jeg Sony
Sony kontaktede Elgiganten.
Fik et fabriksnyt tv -- Scummy --
Sidst redigeret 16-05-2021 09:48 #20 Ja det er præcis det jeg siger.
#19 - Jeg forveksler netop ikke de 2. Jeg er ganske find inde i de regler som har eksisteret i mange år nu og sågar uden nævneværdig ændring.
#22
Du får blandet godt rundt i begreberne. Nuvel en debat med folk der reelt har lidt viden på området er altid spændende.
De KAN godt, og de gør det. Men det betyder ikke at de MÅ gøre det.Se evt. denne tråd. Her hjalp jeg/vi også en bruger der havde fået sin
skærm ombyttet til en refurbished fra forhandleren og var i tvivl om .
Her modsiger du jo bare dig selv, og i det efterfølgende afsnit springer du så retur
Havde vedkommende sendt varen udenom forhandler, direkte til producent, var det helt OK at ombytte til refurbished. Fordi det er det
producentens garantibetingelser siger.
Dette er helle ikke sandt, en ting er hvad de gør, noget andet er hvad de må, og det faktum at de forsøger bevidner reelt bare om at forbrugeren ikke kender sine egne regler og krav.
Hvad værre er, at forhandler har købt varen af producent/leverandør som erhvervskunde, og der er slet ikke nogen reklamationsret (med mindre det
er aftalt, og det er det som regel ikke. Så forhandler er nødt til at
benytte garantien, med mindre de bare ombytter varen til en ny, eller
kan reparere den.
Mht. non-transferrable warranty, er det normal praksis hos Corsair.
Igen, deres garanti, deres regler.
Her begynder du at ramme det, som reelt er det springende punkt - Du kan som forhandler/poducent aldrig når der foregår et salg i Danmark til konsumere frasige dig reklamationsret. Og så er den faktisk ikke længere, at du så tro deres "regler" er hævet over lovgivningen skal jeg ikke blande mig i.
Du har sågar også 2 års reklamationsret når du handler brugte ting her på hol, med mindre sælger specifikt sælger det som beset.
Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du mener her. Men igen, producenten bestemmer garantiens bestemmelser. Hvis producenten siger at
man ikke får fornyet garanti ved ombytning/reparation på
producentgaranti, men den oprindelige bare fortsætter, så er det sådan
det er. Dell har 3 års garanti på mange af deres skærme. Så hvis du
sender en 2,5 år gammel skærm ind (direkte til Dell fordi forhandleren
kan være ligeglad efter 2 år), sender de dig en refurbished skærm retur,
og så har du 0,5års garanti tilbage på den refurbished du får tilsendt.
Producenten bestemmer bestemt Garantien, men så er vi tilbage til punktet før hvor de ikke kan frasige sig reklamationsret og samtidig er bundet op på købe loven. Så nej de kan ikke bare "forlænge" garantien/reklamationsretten. Den starter på ny.
Det er jeg helt enig i. Men der er to problemer med den fremgangsmåde.Først skal der være en sag man kan referere til, som rammer 'meget' tæt
på ens egen situation. Men alle sager vurderes som udgangspunkt
individuelt.
Det er netop derfor der dannes præcedens og langt de fleste sager afsluttes ud fra "normen" med mindre forretningen vil brug tid og ressourcer i et forsøg på at få dækket det lille beløb det typisk er for dem.
tl;dr
Når du handler produkter i Danmark, fra enten forhandler eller producent til privatkunde så kan du aldrig slippe uden om reklamationsretten, ligesom producenten også er bundet af den danske lovgivning, herunder købeloven som netop sikre os forbrugere.
-- #24 - Jeg prøver at gøre det kort denne gang.
Jeg har aldrig sagt at en sælger kan fraskrive sig reklamationsretten. Det må du have fra et andet indlæg.
Mht. at der ikke er reklamationsret ved B2B handel, med mindre man specifikt aftaler andet, er vi enige.
Mht. at der skal ydes 2 års reklamationsret ved brugthandel mellem private, med mindre man specifikt aftaler andet, er vi enige.
Der hvor vi taler forbi hinanden, er hvor jeg formoder du sammenligner producentens garanti med reklamationsretten. Det er ikke sikkert du gør det, men hvis du sender en vare til producenten, er det producentgarantien du benytter, og er er du dårligere stillet, end hvis du kørte sagen med forhandleren.
Eksempel:
Min skærm jeg har købt i Power er defekt.
Jeg tager fat i Dell, som sender mig en refurbished skærm som ombytter.
Jeg kontakter Dell og siger jeg forventer en ny skærm, og ikke en refurbished, hvortil de svarer, at i deres garanti-betingelser står der at de må ombytte til en refurbished skærm.
Jeg tager fat i Power og indleverer min refurbished skærm hos dem. De siger nu, at den skærm jeg har indleveret ikke er den de har solgt mig. Hvilket også er korrekt.
Du nævner jeg modsiger mig selv. Kan du udspecificere hvor det er?
Jeg skriver at forhandler ikke må ombytte til et refurbished produkt, når varen ombyttes på reklamationsret. Hvis varen skal ombyttes, skal den ombyttes til en NY vare. Men fordi forhandleren gør brug af garantien for at spare penge, sker det desværre ofte at der kommer et refurbished ombytningsprodukt ud til forbrugeren. De MÅ ikke gøre det, men de gør det alligevel. For går den så går den. I det eksempel i tråden jeg linker til, gik den så ikke.
tl;dr - Det du skriver i din tl;dr er præcis det jeg har prøvet at forklare dig. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 16-05-2021 20:51
I bliver aldrig RIGTIG sure.
Det er lidt kedeligt. -- #26 - Tjah, det nytter jo ikke noget at råbe :P -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 16-05-2021 20:55 #27 Måske 'han' mener det rigtige - men det er svært at afkode når han roder rundt i begreberne ;-) --
27
Jeg forstår ikke hvad der foregår.
Du er en af de mest saglige og tålmodige HOL-brugere der synes at være i forum for rent faktisk at bidrage.
Når du så skal skære det ud i karton fem gange, sidder jeg og tænker; Nu flipper han sgu nok ud, ham dér.
Det sker bare ikke.
-- #28 - Kom til at ændre mit indlæg efter du havde svaret. det var lidt tarveligt. Men ja, jeg tror bare vi taler forbi hinanden.
Glemte dog at kommentere på han skriver:
Producenten bestemmer bestemt Garantien, men så er vi tilbage til punktet før hvor de ikke kan frasige sig reklamationsret og samtidig er bundet op på købe loven. Så nej de kan ikke bare "forlænge" garantien/reklamationsretten. Den starter på ny.
Selvfølgelig kan producenten forlænge deres garanti ved ombytning hvis de vil. Det er jo producentens regler der gælder. Men reklamationsretten skal starte på ny.
#29 - Det er en blanding af jeg har haft jobs med kundeservice til privatkunder, så jeg er vant til det. Jeg arbejder heldigvis ikke med privatkunder mere. Og det skal jeg forhåbentlig aldrig igen.
Plus man kan ikke se på mine indlæg jeg banker hænderne i bordet og råber ukvemsord :P -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 16-05-2021 21:00
30
Vi kalder det "velafbalanceret type" der hvor jeg kommer fra.
Så'n stodder ingen rigtig fucker med, fordi de ved han er reel.
Det er det indtryk jeg får af dig, må jeg sige.
Men du kan jo snildt smadre det halve af huset i praksis, det ved ingen.
Min pointe er at når folk undrer sig over hvorfor topics kan afføde 200 kommentarer, er det her et glimrende eksempel.
Og så bidrager jeg jo med OT konstant for ligesom at skabe noget ubalance.
-- Sidst redigeret 16-05-2021 21:05 #24
Sælger producent A sælger en vare B2B som virksomhed B sælger videre B2C, så har producent A jo ingen forpligtelser til Bs køber lovmæssigt.
Hvis virksomhed A siger de har 3 års garanti på deres produkter og kunden så henvender sig til A og får noget lavet med f.eks refurbished dele, så skal B jo ikke give ny reklamationsret på de dele. -- #25 Wtf, jeg FATTER ikke din tålmodighed. Langt ude, at du skal forklare forfra igen og igen. Men kudos til dig, tak for det. -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
#31 - Det er det ukendte der er det sjove!
#33 - Jo tak :)
Jeg ved heller ikke hvorfor jeg bliver ved. Men at this point er jeg mere interesseret i om vi faktisk er enige og bare snakker forbi hinanden :P -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 16-05-2021 21:25 #25
Der hvor vi taler forbi hinanden, er hvor jeg formoder du sammenligner producentens garanti med reklamationsretten. Det er ikke sikkert du gør
det, men hvis du sender en vare til producenten, er det
producentgarantien du benytter, og er er du dårligere stillet, end hvis
du kørte sagen med forhandleren.
Jeg holder de 2 ret adskilt. Jeg er helt med på at man benytter producentens garanti som typisk er 1 år. Men jeg er meget uenig i at jeg er dårligere stillet end med reklamationsretten hos en evt forhandler, i et her tilfælde elgiganten som typisk sender produktet til et 3. parts værksted i stedet for producenten. Med det resultat at det oftere tager længere tid, og at deres viden er begrænset på produktet.
Dit eksempel med Dell holder ikke vand, de må heller ikke sende dig et refurbished produkt med mindre du accepterer dette. Dell skal hvis de vælger at ombytte, ikke stille dig dårligere end det du havde og må derfor ikke give dig et brugt produkt. At de forsøger er en anden snak, og at mange ikke kender deres rettigheder gør at folk ofte accepterer det nye (brugte) produkt.
Selvfølgelig kan producenten forlænge deres garanti ved ombytning hvis
de vil. Det er jo producentens regler der gælder. Men reklamationsretten
skal starte på ny.
Tror du misforstår det jeg skriver, og det gik også stærkt fra en telefon, men de må ikke nøjes med at fastholde den garantiperiode du nu er i, de SKAL forlænge den, det er lovgivningen i Danmark. Det kan de ikke fraskrive sig.
#28 jeg roder ikke rundt i begreberne, jeg kender dem ret så indgående. Jeg har i sin tid være med til at opstarte det du i dag kender som servicecenter, nuvel kvaliteten i dag i forhold til at kende lovgivningen er ikke eksisterende.
Men summa sumarum, er at du aldrig er dårligere stillet med en garanti hos en producent end med din reklamationsret hos forhandler. Det kræver man kender sine rettigheder når man snakker med producenten, men de er ofte både hurtigere og med højere service.
Tag eksemplet med elgiganten, hvor man konsekvent er nødt til at holde dem på på reperationstider, herunder eksempelvis bærbare der benyttes til studie, en telefon der benyttes dagligt til arbejder og linende har de kortere tid til at fikse end dit HIFI setup du hygger med i weekenden.
# 32 - Du har delvist ret, som udgangpunkt kan man som producent nægte at tingene ikke er kørt via forhandler, men ikke desto mindre er det ofte en fordel for producenten at se produktet så de kan udgå samme fejl, i næste serie der skal produceres eksempelvis.
Korrekt hvis virksomhed A reparere på produktet hæfter de for fremtidig reklamation på produktet. Men du har stadig reklamationsret gennem Virksomhed B.
## det er faktisk lidt sjovt at se både Kristina og Comsicsdk skam rose dig for ikke helt at kende selve lovgivningen men alene udtaler dig ud fra hvad der "plejer" at ske i forhold til lovgivningen. Det er helt fair at du gerne vil se om vi taler forbi hinanden og det tænker jeg ikke som sådan vi gør. Men vi taler lidt parallelt og så taler du om hvad der typisk sker og ikke hvad lovgivningen dikterer som jeg er inde på. -- Sidst redigeret 16-05-2021 21:49 #35
Såfremt Dell ikke er sælgeren til dig, må Dell gøre stort set hvad der passer dem inden for deres garanti betingelser, og herunder også sende dig en refurbished skærm. Du blander reglerne for Reklamationsretten og producentgaranti sammen. Dermed sagt, går du uden om reklamationsretten stiller du dig selv dårligere i forhold til både rettigheder og hvilke love du kan påberåbe dig.
Du kan nemt være stillet ringere i forhold til en producent garanti end ved reklamationsretten, det er kun forhandler der skal stille dig bedre i forbindelse med garanti, producenten har ingen forpligtelser over for dig andet end det de selv ridser op. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#35 - Du er på ingen måde lovmæssigt beskyttet når du benytter producentgarantien, idet du ikke har foretaget en handel med producenten.
Dit eksempel med Dell holder ikke vand, de må heller ikke sende dig et refurbished produkt med mindre du accepterer dette.
Dell skal hvis de vælger at ombytte, ikke stille dig dårligere end det du havde og må derfor ikke give dig et brugt produkt.
Det er her det går galt for dig. Det er korrekt ved reklamationsret.
Producenten må gerne sende et refurbished produkt som en ombytning ved en garantisag. Det er dem der udbyder garantien, derfor er det også dem der bestemmer hvad garantien giver af muligheder. Du har ikke handlet med producenten. Du har handlet med forhandleren. Det er forhandleren der har et lovpligtigt ansvar for varen, overfor dig som kunden. Det er ikke producenten.
Man må ikke ombytte til refurbished på reklamationsret. Det må man gerne på garanti, med mindre man specifikt skriver i sine garantibetingelser at man gør noget andet.
Du har ikke købt varen af producenten, derfor kan du ikke kræve mere af dem, end hvad de skriver i deres garantibetingelser. Og hvis de skriver "ved indlevering af defekt vare under garanti, ombytter vi til refurbished vare" så må producenten gerne det. Men det må forhandleren ikke.
Der er efterhånden nogle stykker der har påpeget du tager fejl. Så jeg forstår ikke du holder så meget fast. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 16-05-2021 22:03 Azakiel og Toffo har ret, ufatteligt at det her skal diskuteres forfra igen og igen. Er man uenig, så læs ud fra fakta, i stedet for at diskutere ud fra 'synsninger' og ævle i en uendelighed:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen "Garanti eller reklamationsret - hvad er hvad?":
https://www.forbrug.dk[...]
Forbruger Europa "Hvad er forskellen på reklamationsret og garanti?":
https://www.forbrugereuropa.dk[...]
Forbrugerrådet Tænk: "Garanti og reklamationsret: Hvad er forskellen?":
https://taenk.dk[...] -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 16-05-2021 22:05
Jeg kan ikke lade være med at tænke på de personer der arbejder med kundesupport til daglig.
At der ikke er flere skyderier i den branche end der er i bandemiljøet, er mig en gåde. -- #39 - Det er kun fordi det er så lavt lønnede de ikke har råd til at købe skydevåben på det sorte marked. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 16-05-2021 22:11 #37 Alligevel et noget tyndt argument fra dig i forhold til at nogle stykker har påpeget jeg tager fejl, og at jeg derfor skulle "holde fast"
Det handler ikke om at holde fast i noget, og vi når ikke til enighed og det er som sådan fint. Jeg kender mine rettigheder i forhold til både garanti og reklamation, herunder at sende et produkt direkte til producenten for at få udbedre en skade, også uden jeg mister mine rettigheder, herunder reklamationsret ved forhandleren. Jeg er ikke ringere stillet efter en reparation hos producent kontra forhandler. Og nej refurbished produkter må man heller ikke modtage fra en producent, en ting er at de forsøger, en anden er hvad lovgivningen siger, og som forbruger bør man sætte sig ind i disse regler. Eller acceptere at man kan blive snydt, som med så meget andet.
Jeg tænker ikke at ville bruge meget mere tid på det her, folk må gøre som det vil/orker, jeg kan kun opfordre til at sætte sig ind i reglerne i stedet for at reagerer på oplevelser. Der er også folk der stadig tror et produkt skal sendes ind for samme fejl 3 gange før de kan kræve varen ombyttet eller penge retur.
#38 Jeg må have ramt et ømt punkt med den tidligere kommentar, men i din "iver" for at skulle sparke tilbage fik du faktisk bare bekræftet det jeg hele tiden har skrevet og tak for det.
At du samtidig skriver det skal baseres på fakta og ikke 'synsninger' er jo et godt eksempel på netop det jeg skriver. Og som ToFFo faktisk også giver mig ret i. Det er rigtig fint med links, men du bør læse den igennem inden du bare tæsker dem afsted :)
-- #41 Det klinger bare lidt hult, at du omtaler dig selv som velbevandret indenfor området... når du flere gange bliver gjort opmærksom på, at det du skriver ikke er korrekt.
Måske du har lært noget. Måske ikke. -- #41 Du blander æbler og pærer sammen igen igen. Azakiel forklarer det egentlig meget præcist i #36. Men du VIL bare ikke lytte til, hvad nu 3-4 forskellige personer i tråden uafhængigt af hinanden fortæller dig. OK, men så bliv i din boble. -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
#35
Din reklamationsret starter jo kun forfra hvis du får gennem det sted du har handlet.
Eller kan du jo komme ud for du får et nyt (måske refurbished eller nyere model) produkt ved producenten efter 15 måneder på producentens garanti som måske ikke var dækket af reklamationsretten og så mener du forhandleren skal give 6+18 måneders reklamationsret igen?
Tror du ikke f.eks elgiganten vil kigge lidt underligt på dig hvis du kommer med en 2019 model af et TV hvor du kommer med en kvittering på en 2018 model som du købte for 2,5 år siden og du fik byttet hos producenten sidste år. -- #41 Du er helt forkert på den.
Hvis du benytter en garanti hos en producent må de godt bruge refurbished produkter:
https://taenk.dk[...]
Benytter du dig af reklamationsretten, må firmaer ikke bruge refurbished varer til at reparere eller bytte dit produkt.
Har du et produkt med garanti, og bruger du din garanti til at få repareret eller byttet dit produkt? Så må butikken gerne bruge
refurbished dele til at reparere eller ombytte din vare, hvis det står i
garantibestemmelserne.
https://www.danskerhverv.dk[...]
Desuden er reklamationsretten altid overfor sælger, og producenten kan være helt ligeglad hvis du ikke har indgået en handel der.
Så. Gå altid gennemforhandleren hvis du stadig har reklamationsret. -- Sidst redigeret 16-05-2021 22:50 #41 - Hvis du er så sikker på du har ret, vil du så ikke underbygge dine påstande med links til pålidelige kilder? Indtil videre er dit eneste argument "fordi jeg siger det" og det er bare ikke ret overbevisende.
Synes det er lidt fesent du langer ud efter #38 som poster links der bekræfter det vi siger er korrekt. Uden du selv kommer med nogen kildehenvisning, andet end "i tager fejl fordi jeg siger det". Det er det eneste vi har at gå ud fra.
Jeg er ikke ringere stillet efter en reparation hos producent kontra forhandler.
Det kommer stadig an på producentens garantibetingelser...
Og nej refurbished produkter må man heller ikke modtage fra en producent, en ting er at de forsøger, en anden er hvad lovgivningen siger.
Her tager du stadig fejl. Men hvad er det du mener lovgivningen siger?
Du har IKKE købt varen hos producenten hvis du køber den hos Komplett eksempelvis. Der er ingen lovgivning i forbindelse med garanti. Producentgaranti er frivillig.
Se evt #45.
Hvad så hvis producenten slet ikke stiller nogen garanti. Hvad gør du så? Vil du så også påstå, at lovgivningen siger de skal yde en garanti? Eller vil du så se dig nødsaget til at bruge reklamationsretten? Garanti er ikke et lovkrav. Det er reklamationsret derimod (ved B2C). -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 16-05-2021 22:57 https://www.forbrug.dk[...]
"Forbrugerklagenævnet afgør principiel sag om producentgaranti
22. april 2020
Virksomheden kan ombytte en computer med fejl til en model med brugte dele, når det fremgår af garantibestemmelserne. Det har Forbrugerklagenævnet afgjort i en principiel sag om forbrugernes rettigheder, hvis der opstår en fejl på produktet, som er dækket af producentens garanti.
Hvis der opstår en fejl på din computer eller mobil, som er dækket af en producentgaranti eller en fabriksgaranti, vil garantibestemmelserne være afgørende for, hvad du har ret til. Det viser en ny afgørelse fra Forbrugerklagenævnet.
Her fik forbrugeren ikke medhold i, at han havde krav på at få byttet en defekt computer til en fabriksny, når fejlen var dækket af garantien. Det fremgik af producentens garantibestemmelser, at der ved fejl i materialer og kvalitet kunne byttes til en genanvendt enhed – en såkaldt ”refurbished” model.
”Det er frivilligt, om en virksomhed vil tilbyde dig en garanti, og virksomheden bestemmer derfor i høj grad selv vilkårene for garantien. Hvis der opstår en fejl på produktet, efter den to årige reklamationsret er udløbet, men i garantiperioden, vil garantibestemmelserne derfor være afgørende for, hvad du har ret til,” siger forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.
I sagen fra Forbrugerklagenævnet klagede forbrugeren et par år efter købet over, at computerens batteri afladede for hurtigt, og han sendte den derfor til reparation i henhold til den producentgaranti, som han havde fået ved købet. Virksomheden ombyttede computeren til en anden, tilsvarende computer.
Et år senere klagede forbrugeren over, at den ombyttede computer havde en endnu dårligere batteritid end den oprindelige. Han sendte derfor computeren til reparation, men kort tid efter sendte virksomheden computeren retur til forbrugeren.
I forbindelse med klagesagen har virksomheden oplyst, at den ombyttede computer var ”refurbished” og indeholdt brugte dele. Forbrugeren ønskede at få en fabriksny computer med to års produktgaranti under henvisning til, at computeren var mangelfuld, fordi den var ”refurbished”.
Forbrugerklagenævnet vurderede, at virksomheden ud fra, hvad der stod i garantibestemmelserne, havde ret til at ombytte til en refurbished computer. Nævnet lagde blandt andet vægt på, at det efter dansk ret ikke påhviler producenter en pligt til at udstede en produktgaranti, og at indholdet af garantien derfor er afgørende for, hvilke beføjelser forbrugeren kan påberåbe sig over for virksomheden.
Derudover har Forbrugerklagenævnets sagkyndige vurderet, at computerens batteriforbrug var normalt, og at computeren derfor ikke var mangelfuld i forhold til det, forbrugeren oprindeligt havde klaget over.
”Hvis der opstår en fejl på produktet i garantiperioden, så læs garantibestemmelserne, før du kontakter virksomheden. Vær for eksempel opmærksom på, hvor længe garantien løber, hvad den dækker, og hvad du har ret til, hvis der viser sig at være fejl på produktet,” siger Susanne Aamann.
Hvis der opstår en fejl på produktet, du har købt, anbefaler Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen generelt, at du først undersøger, om fejlen på varen er dækket af den lovpligtige toårige reklamationsret. Reklamationsretten dækker alle fejl, der var til stede, eller hvor årsagen til fejlen var til stede, da forbrugerne fik varen leveret. Hvis fejlen er dækket af reklamationsretten, vil du – hvis produktet skal ombyttes – have krav på en fabriksny vare, hvis produktet er købt som helt nyt.
Hvad er en garanti?
- Mens den toårige reklamationsret er en lovfæstet ret, du har, er det frivilligt for virksomheden, om den vil tilbyde dig en garanti på produktet
- Virksomheden bestemmer selv, hvor omfattende garantien skal være, fx om den skal gælde hele eller kun dele af produktet
- Virksomheden bestemmer også, hvis der er særlige vilkår knyttet til garantien, fx hvad du har ret til, hvis produktet skal repareres
- Garantien erstatter ikke den toårige reklamationsret
- Hvis en fejl på produktet er dækket af reklamationsretten, vil du – hvis produktet skal ombyttes – have krav på en fabriksny vare, hvis produktet er købt som helt nyt. Hvis fejlen er dækket af en producent- eller fabriksgaranti, vil garantibestemmelserne være afgørende for, hvad du har ret til
- Garantien skal være på dansk, hvis markedsføringen er på dansk
Kilde: Den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk" -- Sidst redigeret 17-05-2021 18:27 #47 - Godt skriv/kopipasta. Det slår det pænt meget fast.
#41 - Er du overbevist efter at have læst indlægget ovenfor? Jeg har stadig ikke set en kildehenvisning fra dig. Jeg synes debatten er meget interessant, og jeg skal også gerne indrømme jeg tager fejl, hvis du stadig mener du har ret. Det eneste der mangler er bare et par kilder. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 17-05-2021 18:42 #48 Jeg har ikke fået læst alle hans beskeder. Men de første jeg læste, der fik jeg en ide om at han blander amerikansk lovgigning, right to repair og købelov sammen.
Der er nemlig en masse ting i hans udtagelser hvor jeg synes det lyder som den debat der pt er i amerika og ikke her i EU :) -- i7- 9700K | Asus Z390 Prime | EVGA RTX 2080 | 16gb corsair lpx ram | 500gb Samsung 960 EVO | 1 TB Kingston NVME | Corsair RM750X | Lian Li Lancool 2. #49
tjae nogle forholder sig bare til virkelig og fakta mens andre foreholder sig til sin egen opfattelse eller noget i den stil?
jeg har som tidligere nævnt i tråden selv været en af de uheldige som har været faldet i fælden. Så jeg har prøvet det på egen hånd - det er virkeligheden.
men jeg lagde mig ikke ned på alle fire, jeg begyndte at undersøge loven og hvem der havde ret - det er fakta. -- Elgiganten melder jeg kan samle den op i morgen. Det var jo umiddelbart rimelig hurtigt. -- Til orientering for hvem der en dag må besøge tråden, byttede Elgiganten min defekte PS5 til en ny enhed. Forløbet tog 21 dage. Garantien fortsætter, men fra oprindelig købsdato. -- #52 Det må de så ikke, hvis varen bliver ombyttet, gælder ny reklamationsret
-- Puls er en bonus! Enig med #53, med mindre du udtrykkeligt har bedt dem om at behandle sagen på producentgarantien. -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 03-06-2021 17:28 #54
De har sikkert bare effekturet min producentgaranti hos Sony. Maskinen kom i en officiel pakning der var anderledes end retail-pakningen. -- Da du har indleveret den til Elgiganten, så gælder reklamationsretten ubetinget, og så SKAL de give dig en ny maskine, selvom Sony måske har sendt en refurbished maskine tilbage. Derudover tilgår der en ny reklamationsret på 2 år på dit produkt. EOS -- Puls er en bonus! "Når du har ombyttet en vare, løber der en ny toårig reklamationsfrist på den nye vare fra ombytningsdagen. Der løber desuden tre år på den oprindelige fejl, hvis det viser sig, at den nye vare har samme fejl. "
Det står på forbrug.dk
Sig det til elgiganten.
Det er for dig ligemeget hvordan de håndterer det med sony, -- #52 Jeg tror Elgiganten er skæve på den nu.
Du vil jo få en ny kvittering med "købsdato" med dags dato, når du henter den, hvor der står i bunden at Elgiganten yder 2 års reklamationsret.
Hvis de havde skiftet en hardware del i den, eller tændknappen blev skiftet, og du har fået din egen maskine tilbage, så gælder de "nye" 2 års reklamationsret kun på hardwaredelen, eller tændknappen som er blevet udskiftet. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg kan ikke finde den specifikke lov. Men på forbrugereuropa og forburg.dk står der at en garanti skal stille dig bedre end reklamationsretten. Men gad vide på hvilke kriterier man måler på om noget er "bedre". --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 425 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|