Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Generel hardware
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Orange DRAM debug led blinker på bundkort og ingen...

Af Bruger Aspirant Kenneth T | 09-03-2021 16:21 | 1524 visninger | 25 svar, hop til seneste
Jeg står i den kedelige situation af min selvbyggende PC gik i stå midt i Windows og billedet frøs. Efter jeg genstartede PC'en kan den ikke komme fordi POST. Altså intet skærmbillede. Når jeg starter PC'en blinker debug led'en 'DRAM' bare konstant i et loop. Jeg har kørt med PC'en i over et år uden nogen stabilitets problemer efter POST. Altså, spille/arbejde på den. Jeg har dog i ny og næ oplevet at PC'en ved genstart eller kold-start er stoppet ved DRAM debug led'en. Men i disse tilfælde ville PC'en så enten starte i safe-mode af sig selv. Ellers blev jeg nogen gange nød til at benytte en jumper til at nulstille BIOS. Men så kørte PC'en ellers bare igen. Jeg har ventet på at en BIOS-opdatering ville løse det 'cold boot' problem. Som sagt, det var kun et POST problem. Alt fungede fint efter post/boot. Har endda kørt memtest+ i omkring 6 timer uden nogen fejl. Men nu crashede PC'en så i Windows og debug led blinker. Og den kommer aldrig videre. https://www.youtube.com[...] BIOS har kørt på default. Kun med XMP aktiveret. Jeg også kørt med alt på default før, men jeg oplevede de helt samme genstart og kold-starts problemmer. Samme med 16 vs 32GB (2 eller 4 sticks). Den eneste ændring jeg har gjort for nyligt er at sælge mit 1070. Her er jeg så blevet nødsaget til at benytte mit trofaste 560 TI midlertidigt end til min opgradering af 1070 er klar. Jeg har kørt og spillet med mit 560 TI hver dag i en uges tid nu uden nogen problemmer. Og har jeg testet af mit 560 TI stadig virker helt fint i en anden PC, altså efter at PC'en gik i stå. Jeg har prøvet at: Nulstille BIOS. Sluk bag på PSUen og med jumper i CLRTC i 2 min Nulstille BIOS. Sluk bag på PSUen og tage batteriet ud, vente 2 timer Skiftet grafikkortet (560 Ti) ud med et andet grafikkort, som jeg ved virker. Forsøgt med de fleste tænkelige RAM-kombinationen, f.eks. A2 - B2 - B2+A2 - B1+B2+A1+A2 Prøvet med alle RAM-klodserne for sig selv i A2 per manualen for single sticks. Tjekket alle PSU-strømstik efter. Taget CPU ud og kigget efter bøjet ben. Intet at se. Sat den i igen. Kørt BIOS-Flashback med nyeste BIOS, samt nogle ældre BIOS-versioner fra sidste år af. Jeg kan desværre ikke isolere bundkort, RAM og CPU for fejl alene, da jeg ikke har en anden lignende PC at skifte dele med. PC specs: Asus X570-f Gaming AMD 3600 NVME PNY CS3030 1TB 560 TI (midlertidigt) ellers 1070 RM750x PSU Vengeance LPX 3200 32GB (4x8) Har siddet på Google et par timer, og har ikke kunne finde en løsning endnu. Det virker dog til at det at debug led'en blinker (og ikke lyser konsant) er ret unormalt. Vil sætte pris på hvis nogen kan hjælpe mig ud. :)
--
Sidst redigeret 09-03-2021 16:26
#1
Augustin
Supporter Aspirant
09-03-2021 17:08

Rapporter til Admin
Det samme skete på mit ASUS B450 for et stykke tid siden, det var bundkortet som var defekt. Proshop ville ikke dække det da de mente at der var ridser i CPU soklen eller noget i den stil..
--
Ryzen 5 3600 @ 3.6GHz GTX1060 6GB 32GB RAM @ 2400MHz 1500GB SSD
#2
Kenneth T
Bruger Aspirant
09-03-2021 20:42

Rapporter til Admin
Ok, det lyder ikke godt. Men der er heldigvis stadig reklamation på mit bundkort, men har dog aldrig kørt en reklamationssag før. Det er købt ved Elgiganten. Skal jeg så pakke bundkortet ned i original kasse med alt tilbehør lagt i, og så tage det med ned i en af deres butikker? Jeg hører dem selvfølgelig også på chatten, når jeg kan. De (Elgiganten) skriver at jeg skal stå for bevisbyrden, da det er over 6 md siden, jeg købte det. Har I nogle tips til dette i mit konkrete tilfælde? Tænker at optage nogle videoer og lægge dem på YouTube? Og så tage links med på et papir til dem? Samt en beskrivende tekst om problemet, printet ud til dem.
--
Sidst redigeret 09-03-2021 20:43
#3
Augustin
Supporter Aspirant
09-03-2021 23:39

Rapporter til Admin
#2 Ja, du skal bare pakke det hele sammen, en video af problemet er altid god at have, Jeg har ikke noget at sige mht hvad du skal gøre hvis de vil have beviser på at det skete af sig selv uden nogen skade/overclocking, det var jo der jeg selv brændte mig, og måtte købe et nyt bundkort :D SATA kabler/manualer er nok ikke 100% vigtige at have med i kassen, det er forventet at det er blevet brugt, men hvis du har dem så ville jeg da endelig også inkludere dem.
--
Ryzen 5 3600 @ 3.6GHz GTX1060 6GB 32GB RAM @ 2400MHz 1500GB SSD
#4
Mr. WoLF
Guru
09-03-2021 23:44

Rapporter til Admin
Er der ikke bøjet pins eller anden synlige skader og du sender mobo til rma, så konstatere de det nu nok bare defekt og tilbyder dig et andet eller dine penge retur
--
#5
Kenneth T
Bruger Aspirant
10-03-2021 10:00

Rapporter til Admin
Tak for svar. Jeg har ikke haft overclocket mit setup på nogen måder (altså kun sat XMP til) og ingen bøjet ben eller andre synlige skader. Bare ærgerligt at jeg ikke 100% kan udelukke CPU for at være defekt. Tror jeg må prøve at se om det er muligt at låne en CPU eller noget.
--
#6
butji
Semibruger
10-03-2021 12:07

Rapporter til Admin
Kan den starte uden grafikkort? Jeg havde lidt lignene problemer pga. at den defaultede til pci 4, men min gpu kun kunne understøtte pci 3, så jeg måtte ind og sætte det til pci 3 i bios.
--
#7
Kenneth T
Bruger Aspirant
10-03-2021 14:31

Rapporter til Admin
#6 Jeg har nu prøvet uden noget grafikkort i. Og PCen virker ret ligeglad. Den blinker stadig ved DRAM led. Har også prøvet med at sætte grafikkortet i et andet PCI-E slot. Men samme resultat. Og så har jeg fjernet NVME'en. Samme resultat. Og har prøvet med uden nogen RAM i PC'en. Samme resultat. Skal jeg prøve at starte den uden CPU i? Gad vide om den så stadig blinker ved DRAM led'en. O_O
--
Sidst redigeret 10-03-2021 14:33
#8
Mr. WoLF
Guru
10-03-2021 14:44

Rapporter til Admin
CPU er normalt sejlivet så du skal nok satse på det er mobo
--
#9
Kenneth T
Bruger Aspirant
10-03-2021 14:55

Rapporter til Admin
Ja, har heller aldrig set en død CPU før. Så tænker du har ret.
--
#10
Kenneth T
Bruger Aspirant
16-03-2021 15:57

Rapporter til Admin
Hvis nogen skulle være interesseret, så har jeg en opdatering i sagen. Jeg snakkede med Elgiganten's chat for at høre om alt tilbehør skulle med i kassen til reklamationen. Asus skriver vist selv, dog på deres US side, at man ikke skal sende tilbehør med, som ikke er explicit nævnt, og at man måske så ikke får det tilbage igen. Chatten vidste det ikke, men sagde at jeg skulle pakke alt ned alligevel. Derfor, da jeg afleverede bundkortet og kassen med alt tilbehør, spurgte jeg ind til dette. Servicepersonen i Elgiganten sagde at det var vigtigt, at han registrerede det ind i sagen. Ellers kan man nemlig ikke være sikker på at få det igen. Så hvis man tager tilbehør med, så få dem til at registrere det på papir. Det er i hvert fald min konklusion. Men inden jeg tog afsted til Elgiganten, så prøvede jeg at gå grundigt til værks, da det er første gang, at jeg er ude i en reklamationssag. Så jeg skrev en fejlbeskrivelse og inkluderede alle de toubleshooting gøre ting, som står i manualen til bundkortet, og som jeg selv har forsøgt mig med for at løse problemet. Og jeg optog også alle disse tests på video for evidensens skyld. Disse videoer lagde jeg så på en DVD, samt oploadede dem til YouTube (unlisted). Linket til YouTube stod nævnt i fejlbeskrivelsen. Jeg lagde så alt ned i en mappe til dem. Jeg havde på fornemelsen, at de faktisk ikke ville være interesseret i den bevisbyrde, jeg har forsøgt at løfte, men som dog står nævnt på deres egen side under reklamation, at man skal stå for (hvis det er over 6 måneder efter købet). I hvert fald, så læser jeg det sådan. Men de ville ikke tage imod DVD'en eller fejlbeskrivelsen. Men servicepersonen kiggede da fejlbeskrivelsen efter, og skrev sit eget, korte resume ud fra det. I hans beskrivelse, som står på servicepapiret, som man får med hjem, kommer det dog til at lyde lidt mere som om, at bundkortet stoppede med at virke efter en BIOS opdatering, hvilket ikke passer. Det er muligt at servicepersonen skrev mere ind på hans computer, end det der stod på det papir, som jeg fik tilbage. Servicepersonen var dog super flink omkring det hele, skal det siges. Og anyway, det er nok ikke noget problem. Det føles måske lidt som om, at jeg har spildt min tid på at forsøge at dokumentere sagen ordentligt. Tænkte bare at jeg skulle have styr på det fra min side af. Så næste gang, jeg har en reklamationssag i Elgiganten, vil jeg nok slet ikke gøre noget ud af det. F.eks. bare pakke bundkortet ned, gå ned i butikken og sige ''Bundkortet vil ikke POSTe'', slut. Jeg kunne stadig godt overveje, nu hvor jeg har et servicenr., at sende dem en mail med min egen originale fejlbeskrivelse, samt min video evidens. Og så bede om en beskæftigelse for modtagelse. Men er måske er det også bare spild af tid. Og måske er det også en forkert procedure at gøre fra min side af. Altså, unødvendigt/overdrevet. Og intet af det, jeg har skrevet, er noget imod Elgiganten. Slet ikke. Skriver mest bare for selv at blive klogere på dette emne til en anden gang. :)
--
Sidst redigeret 16-03-2021 16:03
#11
Augustin
Supporter Aspirant
16-03-2021 16:02

Rapporter til Admin
#10 Du kan altid hive fat i ASUS EU og så sender de dig et return label, Men det virker som om at du fik samme behandling som mig mht reklamationen..
--
Ryzen 5 3600 @ 3.6GHz GTX1060 6GB 32GB RAM @ 2400MHz 1500GB SSD
#12
Kenneth T
Bruger Aspirant
16-03-2021 16:13

Rapporter til Admin
#11 Ok, tak for tippet. Nu kan jeg dog ikke selv konkludere noget i min sag endnu, da den kun lige er startet. Der er også en lille chance for, at det faktisk er min CPU, som er stået af, selvom det er ret usandsynligt. Jeg må vente til at høre, hvad de siger. Servicepersonen sagde dog at bundkortet først bliver sendt til et servicecenter, vist her i landet. Herfra konkluderer de om bundkortet skal sendes videre til Asus.
--
Sidst redigeret 16-03-2021 16:15
#13
Augustin
Supporter Aspirant
16-03-2021 16:25

Rapporter til Admin
#12 Jeg havde ikke helt læst hele #10 i gennem :), troede at de havde sagt nej. Elgiganten går måske ikke så meget op i fejl reporter fra kunden, men f.eks Proshop plejer gerne at have en video af fejlen / en fejl report.
--
Ryzen 5 3600 @ 3.6GHz GTX1060 6GB 32GB RAM @ 2400MHz 1500GB SSD
#14
MartnL
Elitebruger
16-03-2021 16:32

Rapporter til Admin
#11 Asus tager ikke mod komponenter her i norden. Det skal gå gennem forhandleren, så det du siger kan ikke lade sig gøre.
--
Er venstrehåndet inde i hovedet.
#15
Augustin
Supporter Aspirant
16-03-2021 16:35

Rapporter til Admin
#14 Pas, men https://www.asus.com[...] det troede jeg kunne lade sig gøre. Men det virker heller ikke som om at Elgiganten har sagt nej, så det er nok slet ikke nødvendigt :-) Ellers må han vel købe et nyt board, det blev jeg nød til.
--
Ryzen 5 3600 @ 3.6GHz GTX1060 6GB 32GB RAM @ 2400MHz 1500GB SSD
--
Sidst redigeret 16-03-2021 16:37
#16
Martin.v.r
Elite Nørd
16-03-2021 17:02

Rapporter til Admin
hvis ikke nogle af ram slot virker,sider amd memory controller I cpuen,som den gør på INtel,så er det din cpu det er galdt med I gammel dage sad de på bundkortet
--
MSI MAG Z490 TOMAHAWKIntel Core i5-10600K Processor @ 5GHZ HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 4x8GB cl 17 1000W Sinlet Pro ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
#17
gasolin
Guru
16-03-2021 17:02

Rapporter til Admin
Hvis cpuen for lidt vcore eller den ikke kan køre hastigheden 100% stabilt kan der opstå fejl Har du prøvet at køre med rammene i standard hastigheden ? Har du prøvet med andre ram? Er rammene på QVL listen ?
--
#18
Kenneth T
Juniorbruger
16-03-2021 17:58

Rapporter til Admin
#13 Jep, de tog skam imod det, så intet problem der. :) #16 Ja, det er muligt. Ingen af DIMM slottene virker i hvert fald. Eller rettere sagt, bundkortet kommer bare med samme fejl ligemeget hvilken DIMM slot er benyttet. Også, samme fejl, som sagt, uden nogen DIMMs i bundkortet overhovedet. Hvis de finder bundkortet fri for fejl, så får de min AMD 3600 CPU tilbage igen til en ny reklamation, da den faktisk er købt sammen med bundkortet. Men bare ekstra besvær så, hvis det er CPUen. Hvis jeg havde vist på forhånd, at de ikke sender bundkortet direkte til Asus, men til 'Elcare Nordic' (har fået en mail fra dem), så skulle jeg nok have hørt om de ikke også ville have CPU'en med. Man kan godt kontakte værkstedet. Der kontaktinfo i mailen (bare til info). Også, servicepersonen i Elgiganten nævnte ikke noget med et gebyr til mig. Der står ellers under deres reklamation, at de vil oplyse om det ved indlevering, så håber da ikke det kan blive tilfældet nu. ''I forbindelse med undersøgelser af din vare har Elgiganten ret til at tage et gebyr. Størrelsen af gebyret oplyses ved indlevering og skal betales af dig, hvis det viser sig, at fejlen ikke er omfattet af reklamationsretten.'' Men de sagde, som sagt, intet om noget muligt gebyr til mig ved indleveringen. Så nu må vi se. #17 Det var umuligt at komme ind i BIOS. Og at nulstille BIOS havde ingen effekt. Selv 'BIOS-Flashback' havde ingen effekt. Jeg havde desværre ingen anden CPU at prøve med, før jeg tog bundkortet med til reklamation. Jeg har heller ingen anden PC at prøve RAM-klodserne i. Ved ikke med QVL-listen, jeg tjekker den måske ud senere. Men de har da kørt i bundkortet i omkring 13 måneder nu. Dog har jeg oplevet såkaldte 'cold boot' problemer. Men ingen stabilitets problemer udover dette. Altså, end til at PC'en bare gik helt ned.
--
#19
Augustin
Supporter Aspirant
16-03-2021 18:10

Rapporter til Admin
#18 Der burde ikke være gebyr på, med mindre måske den er uden fejl så kan de smide ~50kr i for at "teste" den, men det sker vidst sjællent, det havde nok været smartere at lade CPU'en blive i hvis de var købt sammen :D
--
Ryzen 5 3600 @ 3.6GHz GTX1060 6GB 32GB RAM @ 2400MHz 1500GB SSD
#20
Kenneth T
Juniorbruger
16-03-2021 18:23

Rapporter til Admin
#19 Ok. Jo, men hvis de havde sendt den direkte til Asus var CPU'en måske ikke vendt tilbage igen. :p Men ja, det giver jo ret god mening nu i min optik. Tror jeg lige prøver at skrive med dem på chatten. Jeg kan måske nå at aflevere CPU'en også. :)
--
Sidst redigeret 16-03-2021 18:23
#21
Augustin
Supporter Aspirant
16-03-2021 19:38

Rapporter til Admin
#20 Så er din CPU jo forsvundet i Elgiganten's varetægt, så skal de jo erstatte den hvis den bliver væk eller knust, det burde være 100% sikkert at gøre, altså så længe at de er købt sammen :D
--
Ryzen 5 3600 @ 3.6GHz GTX1060 6GB 32GB RAM @ 2400MHz 1500GB SSD
#22
gasolin
Guru
16-03-2021 21:44

Rapporter til Admin
Hvis de prøver med en anden cpu kan det være den har en bedre memory controller som nemt køre med de ram du har brugt (afleverede du også rammene ?). Altså hvis ikke de har dine ram og cpu så kan det være de ram og den cpu de bruger virker fint med bundkortet, så ved du i det mindste det er din cpu,rram eller begge dele der ikke virker som den skal, men skal du så betale noget hvis bundkortet virker ?
--
#23
Kenneth T
Juniorbruger
16-03-2021 21:51

Rapporter til Admin
#21 Jep, så længe de i hvert fald noterer i deres system at CPUen følger med i bundkortet. De tjekker til min erfaring nemlig ikke nødvendigvis efter, om du stadig har CPU eller NVME siddende i, når du reklamerer bundkortet. Altså, hvis man f.eks. glemmer at tage sin NVME ud, så kunne du i princippet vel godt miste den, tror jeg. Men jeg har faktisk lige været fordi Elgiganten inden de lukkede for i dag med min CPU pakket ned i original kasse. Optog selvfølgelig en video inden, som viser at alle ben er 100% lige. :D De havde stadig mit bundkort liggende fra tidligere i dag. Servicepersonen, som var en ny person, men også flink, snakkede om, om vi ikke bare skulle sætte CPUen over i mit bundkort. Det var fint med mig, men han valgte alligevel, at det var mere ordentligt, i dette tilfælde, at oprette en anden reklamation på CPUen. Han var vist bange for den ville blive væk. De to fejlbeskrivelser er næsten helt ens på papiret, da han brugte den fra tidligere i dag fra mit bundkort. Men de bliver så testet hver for sig, bundkort og CPU. Men det er vel også fint nok. Han sagde også til mig, at der ikke ville blive et gebyr, da tingene stadig var inden for reklamationstiden, om de finder fejl på dem eller ej. Han foreslog også, at jeg kunne have taget hele min PC med ind i butikken. De har et slags servicecenter i butikken, som jeg aldrig har brugt før eller tænkt meget over. Dog mente han, at det ville det have kostet penge for sådan en service i mit tilfælde. Jeg kunne jo nok sagtens selv diagnosere fejlen ned til en bestemt del, hvis jeg altså havde andre dele liggende. Men i sådan et tilfælde er det vel værd at overveje at benytte deres eget servicecenter inde i butikken. Hvis priserne på sådanne services ikke er skyhøje, altså.
--
Sidst redigeret 16-03-2021 21:55
#24
Kenneth T
Juniorbruger
16-03-2021 22:02

Rapporter til Admin
#22 Nej, jeg skal ikke betale noget, hvis de ingen fejl finder. Det var beskeden, som jeg fik tilbage til det spørgsmål. :) Mine RAM er købt fra en anden butik. Så det prøvede jeg ikke på. Så skulle jeg nok have benyttet deres eget, interne servicecenter i butikken.
--
Sidst redigeret 16-03-2021 22:03
#25
Kenneth T
Juniorbruger
17-03-2021 10:56

Rapporter til Admin
#17 Jeg har lige tjekket QVL-listen, og efter hvad jeg kan se, så er 'CMK16GX4M2Z3200C16' på den.
--

Opret svar til indlægget: Orange DRAM debug led blinker på bundkort og ingen...

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE