Mantle boost min bærbar
Af Thomas Christensen | 12-01-2014 | 16268 visninger | 14 kommentarer
Ahh Mantle, AMD's længe ventede håbefulde magiske ingrediens, som endelig kunne sprinte Bjarne's gule trøje over i den grønne AMD lejr, som var det lovlig epo. Endelig kommer du. Endelig fremviser AMD også, at det rent faktisk er mere end PR slides og løfter om bedre ydelse.
Mere end et halvt årti som underdog og lige ved og næsten forsøg på at nå op til NVIDIA kunne være ovre. Kunne være er desværre det rigtige ord, efter AMD for første gang fremviste Mantle. Scenen var ellers sat; CES og gamerne var klar.
I sit fravær kunne desktop brugerne se alle de penge de havde kastet efter high end R9 grafikkort og processorer blive valgt fra, da det var APU'en og mindre processorer, AMD lagde vægt på i forbindelse med den første fremvisning af Mantle.
Grundlaget var allerede lagt; en super tunet og yderst hårdpumpet R9 serie, hvor selv små temperatur forskelle og åbnede eller lukkede vinduer på gamerens værelse kan betyde en del for ydelsen - en ydelse som ligger faretruende tæt på NVIDIA dyrere kort. Vel og mærke en ydelse som er dikteret af varmeforholdene i kortets forsøg på at nå maksimum frekvensen så ofte som muligt. Nu manglede blot den magiske ingrediens Mantle og det store ydelsesboost, AMD har fået solgt deres nye serie under.
9 gange så mange draw calls som openGL/Direct3D ved at reducere CPU overhead lød det i AMD's oprindelige pressemateriale fra R9 lanceringen. Med Johan Andersson fra DICE som ekstern ekspert og promotor for Mantle samt løftet om bedre BattleField 4 ydelse inden jul og derefter det usagte løfte om bedre ydelse i alle andre nye spil var sagen klar; AMD's nye grafikserie så endelig ud til at kunne overgå NVIDIA!
Ja de fleste havde hørt det, og som børsspekulanter der fik et tip alle andre ikke kendte til, lappede vi det i os og så bort fra støjen og den svingende topydelse - og ikke mindst AMD's fadæse med cherry picked review samples til pressen samt forskel på blæsertyperne for ikke at tale om en driver, som først efter rapporter om snyd med review samples kunne få blæseren på etail kortene op i samme gear som review samples.
Nok blev Mantle udskudt fra løftet om ekstra ydelse i Battlefield 4 inden jul , formodentlig pga. pres EA om at frigive spillet før tid, og dermed ekstra tid for udviklerne til at rydde op i koden, men håbet levede videre. Udskudt blev vores higen efter at finde ud af, hvor langt Radeon HD R7 og R9 serierne kravler op i grafikkort hierarkiet i Battlefield 4.
Ingen R9 benchmarks, end ikke et eneste ord om ydelsesforbedringer på Radeon HD grafikkort. End ikke et screenshot, en graf eller anden form for reference. Intet. I stedet stjal Kaveri scenen, og AMD kunne fremvise flotte resultater med op til 45% bedre ydelse.
De mere end 5 teraflops regnekraft i R9 290 kortene blev dog fremvist, men intet om Mantle. Kun Thief og TrueAudio blev fremhævet som forbedringer i forbindelse med vores dyre grafikkort. En mobil variant af R9 serien blev endda fremhævet ved præsentationen, og selvsamme mobil high end grafikkort var klar til at blive brugt af folk på CES messen. Ingen af dem dog med lidt Mantle magi.
Det er ikke fordi Mantle ikke forbedrer ydelsen på disse dyre grafikkort, men som altid er djævlen i detaljen - den lidt langsommere detalje.
Der er ikke tilfældigt, at AMD har fremhævet et kæmpe boost af drawcalls som det håndgribelige tal for Mantle's ydelsesforbedringer. Dette sker nemlig gennem et væsentlig reduceret CPU overhead. Med fire superpumpede Core iX eller for den sags skyld 8 knapt så hurtige AMD FX kerner, er det ikke her alle forbedringerne vil kunne mærkes. Ydelsen bliver forbedret bare ikke i samme grad som med mindre processorer.
Hvor stor en grad af den samlede ydelsesforbedringer, der kommer igennem befriet processor-kraft kontra GPU-kraft, er stadig ukendt. AMD har med den forgangne uges CES præsentation antydet, at det ikke er vores dyre hardware, der løber med de største forbedringer. Det er i stedet budget-gameren, som tager springet til AMD's kommende APU eller har en langsommere CGN baseret PC.
En anden lille djævelsk detalje vi mangler inden AMD triumferer - gigantisk, stort eller småt, hvem ved? - i BattleField 4 er NVIDIA. Som en anden trojansk Eufemiano Fuentes der smugler EPO ind om natten til mange forskellige hold, kan Mantle nemlig potentielt også snige lidt goder over til NVIDIA lejren.
Nok supporterer Mantle ikke NVIDIA grafikkort, da det er styret og udviklet af AMD, men 3D-geniet John Carmack har tidligere spekuleret i, at NVIDIA's grafikkort med få ændringer kunne høste samme fordele som AMD. Han har ligeledes udtalt på Twitter, at det draw call overhead AMD har refereret i PR kampagnen for Mantle, kan matchet via NVIDIA's OpenGL extensions. Johan Andersson fra DICE og hjernen bag BattleField 4's frostbite engine har ligeledes åbnet op for, at NVIDIA kunne høste nogle frugter af Mantle uden dog at antyde en tidsramme.
Det lader altså til, at nok øger AMD deres allerede nu markante ydelses/pris forspring for R9 290 og knapt så markante R9 290X forspring, men er det nok til at tage den gule trøje over hovedet? Trods en demonstrering af Mantle og alles øjne rettet mod CES, venter vi desværre stadig på svar og det ydelsesløft Mantle bringer med sig i Battlefield 4 for AMD.
- Din kommentar på ovenstående og AMD's fremvisning af AMD Mantle kan postes her.