Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Side 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 næste »

Gå til:

Catalyst 7.5 Møder AMD "R600" Radeon HD 2900 XT

Af Thomas Christensen | 05-06-2007 | 20722 visninger | 11 kommentarer


Producent: ATI
Sponsor: ATI
Introduktion

Til lanceringen af ATI's "R600" Radeon HD 2900 XT, så vi hvor meget, kortet skuffede i vores 9 spil og dertilhørende 49 forskellige indstillinger. Nu er tiden kommet til en opdatering, og den første bliver et kig på de udskældte drivere. Vi har med andre ord testet kortet med de nye officielle WHQL certificerede Catalyst 7,5 drivere.

Til launch artiklen benyttede vi en uofficiel non-WHQL certificeret BETA driver. Den havde navnet 8.37.4.2, og svarer nogenlunde til Catalyst 7,4, bare i en version forbeholdt "R600" Radeon 2900 XT. Forleden udkom Catalyst 7,5, som blev den første officielle WHQL driver til kortet, og til sammenlign har den version 8.38.070517.

Et af de problemer vi så med launch driveren, var de manglende optimeringer. At ydelsen ikke helt var hvor den burde, kunne man forvente af en launch driver. Omfanget var dog kritisk. I de CPU begrænsede situationer, hvor Radeon HD 2900 XT og Geforce 8800 GTX begge burde have haft samme framerate grundet CPU'en, så vi alligevel en forskel. I de lave opløsninger og primært 1024x768, hvor Radeon kortet tydeligt var ligeså CPU begrænset som Geforce kortet, kunne sidstnævnte nemt være foran med op til 10 FPS.

Det mest kritiske punkt i kritikken af ydelsen kom når vi slog anti aliasing (AA) til. Geforce 8800 GTX kortet vandt, hvilket i sig selv ikke var det store problem, men at Radeon kortet mistede langt mere ydelse ved overgangen til AA var kritisabelt. I F.E.A.R. ved 1600x1200 med 4xAA + 16xAF, var Geforce kortet ca. 25% hurtigere end Radeon kortet. Det blev kun værre i FarCry, hvor forskellen lå på ca. 33% i Geforce kortets favør.

Så udover den generelle ydelses skuffelse, var effektiviteten i driveren for dårlig i CPU begrænsede tilfælde, samt et helt horribelt ydelsestab når vi tilføjede AA. Udover de spil specifikke optimeringer, er det specielt AA ydelsen vi bør forvente forbedringer indenfor.

Der er dog ikke mange undskyldninger for den dårlige driver. "R600" chippen har på trods af diverse udskydelser været klar i rigtig lang tid. De test kort som blev sendt ud i forbindelse med lanceringen, og dermed også den ATI chip vi brugte, er dateret helt tilbage i januar. Dette er fra de første funktionelle chips, og forud for disse, har der været andre revisioner. At udvikle de første skridt i en driver kræver ikke en 100% klar chip eller top frekvens, så driver udviklingen er altså startet allerede i 4. kvartal 2006.

De store problemer med driverne skyldes uden tvivl introduktionen af et nyt styresystem (Windows Vista), den nye driver model heri samt den nye API DirectX10. Det er ikke nemt at skulle supportere eksisterende produkter og platforme, samt introducere nye hardware og samtidig arbejde med en ny driver model, et nyt styresystem samt en helt ny API. Det kostede NVIDIA en del kritik, da DirectX10 driveren tog sin tid, og udviklingen led herunder, og samme problemstilling er kommet frem i lyset ny hvor ATI har ny hardware på markedet.

Side 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 næste »


ANNONCE