Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger


MOZA R5 Bundle

Af Thomas Eriksen | 01-06-2024 | 2505 visninger | 6 kommentarer


Producent: MOZA
Sponsor: MOZA
MOZA R5 Bundle

Jeg har i mange år ønsket mig en racingsimulator, men pladsen har været et stort problem. Med et kontor på beskedne 6½ m2 har det ikke været muligt at installere noget, der bare minder om en racingsimulator. Udover den manglende plads har prisen også været en begrænsende faktor, da rigtige simracinghjul nemt koster 10.000 kr, og så har man endda ikke engang investeret i specialrat og avancerede pedaler. Så for mig har det primært begrænset sig til et Logitech G29, og det er uden tvivl en kæmpe opgradering fra at spille med en controller eller lignende. Men lige meget hvor hårdt man prøver, kan man ikke komme udenom, at det mere er et stykke legetøj end noget, man kan køre seriøs simracing med. 



Men det er ved at ændre sig. Med populariteten af simracing er der kommet mange firmaer, som gerne vil ind på markedet og leverer direct drive wheelbases til en fornuftig pris. Det er netop sådan et sæt, vi skal se på i dag. Moza R5 er et basis sæt med en Direct Drive wheelbase, aftageligt rat og fornuftige pedaler, alt sammen til en pris under 3800 kr. Det sæt, vi har fået til test, koster lidt mere, da standardsættet kun inkluderer speeder og bremse, mens vi også har fået koblingspedalen og performancekittet, der giver en mere realistisk bremse. De to ting koster yderligere 76 euro eller 560 kr., så den samlede pris for vores sæt kommer op på lige omkring 4350 kr. Stadig meget rimeligt, hvis kvaliteten er i orden. 
 

Første indtryk 

Første indtryk er faktisk rigtig imponerende. Moza R5 ser rigtig godt ud, og man kan også mærke, at de materialer, den er lavet af, er helt anderledes end dem, jeg har oplevet på Logitech-sæt. Det hele føles meget fornuftigt, og det første indtryk er solid kvalitet uden en masse fancy detaljer. 

Generelt 

Moza R5-sættet kan monteres på to forskellige måder. Den ene er med klassiske skruebeslag, så man kan montere det på et skrivebord eller anden bordplade. Den anden måde er, at det kan monteres på en dedikeret simracing-rig med skruer direkte i wheelbasen. 

Hvad angår pedalerne, er det samme historie. Du kan enten bruge dem løst på gulvet under dit bord, hvor nogle skridsikre puder på undersiden hjælper med, at de ikke flytter sig så meget, eller du kan montere dem med skruer i din simracing-rig. 

Vi har i denne test valgt mulighed nr. 2 og monteret dem i Heinis simracing-cockpit, hvorfor vi i testen ikke kommer til at berøre monteringsmulighed nr. 1. Men skulle du vælge at montere dem på dit skrivebord, er jeg sikker på, at konklusionerne i denne artikel vil være de samme. Du vil blot opleve lidt udfordringer med, om bordet er solidt nok, og om pedalerne kan flytte sig. 

  

Rattet 

 
Lad os starte med rattet, som naturligvis er udstyret med Quick Release, hvilket betyder, at man ikke er tvunget til kun at benytte dette rat men kan købe opgraderede rat senere. Quick Release fungerer fint, og når det er monteret, sidder det 100% fast på wheelbasen. Selve rattet er ikke særligt stort. Det er 28 cm og er lidt i den lille ende i forhold til andre rat, men stadig lidt større end det, man finder på de fleste entry-level rat. 

På rattet er der intet mindre end 22 knapper, hvoraf 8 er designet som på en konsolcontroller. Det er et lidt sjovt designvalg, når man tænker på, at sættet ikke officielt understøtter brug på konsoller. Der er heller ikke nogen drejehjul, som man for eksempel ville bruge, hvis man skulle køre Formel-løb. 

Derudover er der en lille LED-lysbjælke i midten af rattet, som kan bruges til at indikere omdrejninger. Hvornår de enkelte LED'er skal lyse op, kan indstilles i softwaren. 

På bagsiden er der to skiftearme til gearene. Placeringen af dem var perfekt til min hånd, og jeg oplevede ikke problemer med, at der var for lille afstand mellem rattet og gearskifterne. Men der er ikke meget plads i overskud, og en person med store hænder og kørehandsker kan muligvis komme lidt i problemer med det. 

Vi lavede nogle tests for at vurdere stabiliteten af rattet og for at se, om der var flex eller andet, der kunne forstyrre oplevelsen. Overordnet set er indtrykket, at det er et solidt rat, men det afhænger lidt af, hvordan du holder på det. Under nogle omstændigheder kan du opleve, at det bevæger sig lidt. Men det er minimalt og ikke noget, der føles alarmerende. 

Alt i alt synes jeg faktisk, at rattet gør det rigtig godt som et entry-level simracing-rat. Man kan naturligvis ønske sig en masse ekstra features, men som et allround rat, der skal give en introduktion til simracing, synes jeg, det gør det rigtig godt. 

Pedaler 

Pedalerne er mindst lige så vigtige som rattet, når man vil have en god oplevelse af bilspil. De skal give god modstand og generelt føles, som om de kunne være monteret i en rigtig bil. Det er nok det område, hvor jeg er mest skuffet over "billige" sæt som for eksempel Logitech G29. Problemet er, at de pedaler ikke føles, som de ville i en bil. 

Det problem har jeg slet ikke her. For det første er de lavet helt af metal, og der er en vandring på dem, som man kunne forvente af en rigtig pedal. En af grundene til den realistiske følelse er nok især, at vi har fået Performance Kit med til bremsen, som groft sagt er en lille "støddæmper" med en fjeder, der giver en mere realistisk modstand, når man træder på bremsen. 

Koblingen synes jeg dog ikke giver en super realistisk følelse, men det er nok svært uden en faktisk kobling i bilen, man kan være i kontakt med. 

På designområdet har jeg kun en lille anke, og det er, at alle tre pedaler er ens og meget flade i designet. Det gør, at det kan være svært at kende forskel på dem, hvis man kører med manuelt gear. Da jeg personligt foretrækker at køre formel-løb og derfor venstrefodsbremser, er det ikke et stort problem. Pedalen var som sådan også behagelig at bruge, men skulle jeg køre længere løb, ville jeg nok anbefale at bruge sko, da jeg selv fik lidt ondt i hælen. 

Men alt i alt igen en positiv oplevelse. 
 

 

Wheelbase.  

 
Wheelbase er nok det absolut vigtigste element i et simracing-setup og det sted, hvor dyre sæt skiller sig ud fra billigere sæt. Dette sæt indeholder, som navnet antyder, deres R5 wheelbase, som leverer 5,5 Nm og direct drive. Hvis du ikke er bekendt med, hvor mange Nm forskellige wheelbases leverer, kan jeg fortælle, at 5,5 Nm betragtes som entry-level inden for simracing, men det er betragteligt højere end det, du får i for eksempel Logitech G29x, som ikke kan levere mere end 2,2 Nm, eller Thrustmaster T300, som ligger på 3,9 Nm. Men hvad betyder Nm for en wheelbase? Først og fremmest er det et mål for, hvor hårdt den kan give modstand. Hvis man gerne vil have en realistisk oplevelse, hvor man kan føle, at bilen kæmper imod en, har man brug for et relativt højt Nm. 

Lad mig komme med en sammenligning. Min søn har et Logitech G29, og det gør da et rimeligt godt job med at give lidt følelse af, at bilen kører i sving. Men det formår ikke effektivt at sende brugbar feedback; det er mere rystelser end nyttige oplysninger. Sving føles stort set ens med, når man kører over kerbs, og man får ingen rigtig følelse af, om bilen er ved at overstyre. Dette skyldes, at grundet den relativt lave kraft, er alle ting mere eller mindre på 100% kraft, og du fornemmer derfor ikke rigtigt forskellene. 

Det er her, rigtige simracing-sæt gør en kæmpe forskel, og det er også årsagen til, at der de seneste par år har været en kamp om at udgive kraftigere og kraftigere wheelbases. Man kan i dag få nogle med over 25 Nm, og så er vi altså oppe i områder, hvor du skal slippe rattet, hvis du kører galt, for ellers kan du faktisk slå hænderne alvorligt. Men det høje Nm gør, at man har et større spektrum, der kan give feedback til dig som kører og gør oplevelsen meget mere realistisk. 

Vores sæt er, som nævnt tidligere, i den anden ende. Det er respektable 5,5 Nm, og for en begynder som mig er det faktisk helt perfekt. Der er nok kraft til, at man skal holde godt imod for at dreje, og man får faktisk også en god oplevelse af, hvad bilen gør både i sving og over kerbs. Kraften er passende med god modstand, men uden at man skal være bange for at slå hænderne, når noget går galt. Det er faktisk imponerende, hvor godt det virker. Jeg er typen, der starter bilspil hårdt og så lærer undervejs, og det tog mig faktisk ikke mere end 20 minutters træning, før jeg kunne følge med computeren, og det tror jeg skyldes den gode feedback, sådan et sæt her giver. 

 

Software  

 
For at styre et sæt som dette kræver det naturligvis noget software, og som tidligere nævnt er der ingen understøttelse for PlayStation eller Xbox, så det er kun PC, man kan bruge den på. Softwaren er dog meget simpel. Der er en række indstillinger, man kan foretage på de enheder, man har tilsluttet. I vores tilfælde havde vi rat, wheelbase og pedaler tilsluttet, og det er rimeligt nemt at indstille de forskellige ting. Man kan også lave specifikke indstillinger til forskellige spil afhængigt af ens præferencer. 



 

På hjemmeskærmen kan man hurtigt styre de overordnede ting på enhederne, lige som man kan starte spil med de rette indstillinger herfra.  
 

 

På undersiderne er der mere detaljerede indstillingsmuligheder så man kan fintune sit rat og de indstillinger der er.  
 

 

På rattet kan man indstille hvornår LED skal lyse op for gearskifte. Hvad selve knapperne gør skal sættes op i de enkelte spil.  
 
 
Endelig kan man indstille pedalerne til at reagere forskelligt på det input, man giver dem. Med flere sæt punkter kan man for eksempel justere, så bremsen bider mindre i bunden og mere i toppen, alt efter hvordan man foretrækker følelsen. 
 

 


Herover en lille video af mig mens jeg prøver at blive bekendt med R5 bundle, så glem at ikke lige følger banen hele tiden :-)

Konklusion.  

Nu er jeg kommet til konklusionen og det er faktisk ret ligetil for mig, for jeg er intet mindre end begejstret for det jeg har oplevet. Jeg havde forventet at et sæt som dette til 4350 kr ville være mere i lejetøjs enden end rigtig simracing. Men jeg tog fejl, kvaliteten er solid og selv med relativt lav nm i forholde til dyrere sæt, så var det faktisk rigtigt fint til en amatør som mig.  
 
Kvaliteten er rigtig fornuftig og jeg føler virkeligt at man får en super værdi for pengene med et sæt som dette og kan klart klar anbefale det som et første sæt ind i simracing. Jeg vil faktisk gå så vidt som at sige at selvom prisen er dobbelt så høj som Logitech G29x, så ville jeg hellere anbefale Moza R5 bundle hvis man bare er lidt seriøs omkring sine spil.  
 

Positivt 

Pris kontra kvalitet.  
  

Negativt 

Rattet er lidt i den lille ende og flexer lidt.