Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Nyheder

Test af Tesla Enhanced AutoPilot

Skrevet af Thomas Eriksen | 26-05-2021 16:24 | 2159 visninger | 17 kommentarer, hop til seneste
Som mange af jer nok ved, så købte jeg sidste år en Tesla som min private bil. Den har jeg nu kørt i i lige over 1 år og er stadig rigtig glad for mit valg af bil. Jag har dog valgt at købe den uden alle de smarte selvkørende funktioner man kan få til den. Som den nørd jeg er piner det mig naturligvis lidt, men prisen og de begrænsninger der er i EU, gør at jeg ikke kan forsvare det overfor mig selv. Så det var med stor glæde at her tidligere på foråret fik en gratis prøveperiode på den lille selvkørende pakke. 

Derfor synes jeg der er oplagt at lave en opfølgende artikel hvor jeg fokuserer på EAP. Så her får du mine oplevelser med pakken. Læs artiklen her.

#1
LARMY85
Giga Supporter
27-05-2021 08:00

Rapporter til Admin
God anmeldelse :-) Jeg prøvede chefens model 3 for et halvt års tid siden og det var sgu imponerende hvad den kan opfange af cyklister, trafikkegler og lyssignaler! Lyssignalerne havde den lidt problemer med og viste både rødt og gult som rødt på skærmen. Jeg kørte bilen på egen hånd så det betød ikke så meget, men det var spændende (og en smugle distraherende) at følge med i hvad den opfangede på skærmen. Den var ikke så glad for langt græs som hang ud i vognbanen fra rabatten - den prøvede at rive i rattet selvom jeg havde fin afstand. Det var lidt spooky men jeg havde hænderne på rattet og holdt imod. Det mest spooky var (logisk nok) at bilen var helt stille. Det var lidt som at sidde i en osteklokke men på en behagelig måde og selvom motoren i min passat er rimelig stille var det alligevel en helt anden oplevelse i sådan en tesla. Min næste bil bliver helt sikkert en el-bil meeeeen passaten må da gerne holde 10+ år endnu (den er kun fra 2018) :-) Tak for god læsning Thomas :-)
--
I am not a bot .-. .- - ... 01110000 01101001 01100101
#2
The_Danish_Tiger
Mega Supporter
27-05-2021 09:24

Rapporter til Admin
God anmeldelse. Jeg er helt enig med dine observationer, og de stemme helt overens med de observationer jeg har gjort med min egen TM3LR. Jeg havde 3 måneders FSD på prøve i januar, februar og marts, og det mest smarte ved den pakke, og eneste brugbare funktionalitet ud over EAP var, at bilen selv kunne starte ved grønt lys, og stoppe ved rødt lys i et lyskryds. Noget dyrt at betale ekstra 30.000 kr for.
--
#3
FreZno
Monsterbruger
27-05-2021 14:19

Rapporter til Admin
Jeg skal lige forstå opsætningen i en Tesla: Nuværende AP er en adaptiv fartpilot og vognbane-assistent? Hvis du i dag kører med dette slået til, og blinker for at skifte vognbane, så slår det fra (med lyd endda) og du skal slå det til igen? Hver eneste gang? Hvis det er tilfældet så er det da markant ringere end stort set alle andre biler med de 2 teknologier. Jeg kører 60ish km på motorvej i Jylland hver dag, og skifter nok vognbane 15-25 gange om dagen. Den adaptive fartpilot kører videre, mens lane assist midlertidigt slår fra indtil den finder striber igen. Jeg ville blive skør hvis den sagde ding dong hver gang jeg skiftede vejbane O.o
--
#4
Thomas
BOFH
27-05-2021 16:09

Rapporter til Admin
#1>>Det underlige er at efter noget tid har man vænnet sig til at motoren ikke er der og så er det bare noget andet der larmer. For man kan virkeligt høre hjulstøjen når ikke man har en larmende motor til at overdøve den. #2>>Hvis den har stoppet for rødt så havde du faktisk den fulde FSD pakke som koster 58.000 kr. #3>>At kun kalde AP for vognbaneassistent er lige et nummer for simpelt, for rigtigt mange vognbaneassistenter går ikke andet end at spille pong med bilen mellem stregerne. forstået på den måde at den surfer fra den ene side til den anden. AP kører derimod bilen og holder den centret i midten af banen, Den kører faktisk bilen så godt at du i teorien kunne se en film på skærmen når du kører på motorvejen. Jeg bruger AP hele tiden og man lærer at stole på den og vide hvornår den ikke kan klare det. Men du har desværre helt ret i det med ding dong lydene. Hvis du kører med autopilot på motorvejen og skal overhale en bil, så kommer du potientielt til at høre ding dong lyden 4 gange i den overhaling. 1 når du blinker ud. 2 når du aktiverer den i overhalings sporet. 3 når du blinker ind 4 når du aktiverer den i indersporet. Der er en grund til at jeg heller ville betale 10.000 for at kunne skifte vognbane uden at deaktivere end jeg ville betale 5000 for EAP.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#5
Ronson
HOL Moderator
27-05-2021 18:28

Rapporter til Admin
Jeg har købt EAP, jeg er godt tilfreds med det. Ingen tvivl om at i myldretiden kan det være decideret irriterende som det er lavet nu, hvis man er en af dem (os) der ikke gider ende bag en lastbil eller mormor der kører 95 km/t på motorvejen. Det meste af tiden gør den dog det ret godt. Men uden for myldretiden, altså når vejene ikke er proppet, er det rigtig lækkert når der er god tid til at bede den skifte vognbane. AP gør det så også rigtig godt i køkørsel. Det er bare alt det der i mellem der er lidt træls :) Noget jeg har undret mig over, måske har Tesla fundet et smuthul, men med EAP må bilen gerne selv blinke/dreje af og på motorvejen. Det giver jo ingen mening når den så ikke må skifte vognbane når først den er kommet på motorvejen.. Men måske VW, Mercedes, Audi og BMW glemte det da de fik tvunget de love igennem i EU? :) Jeg synes personligt "summon lite", altså ren frem og tilbage, er genial. Altså, jeg har ikke haft brug for det endnu, men jeg frygter ikke længere at holde tæt på en parkeringsplads. Nej, det virker ikke perfekt hver gang, men jeg synes nu ikke jeg har de store problemer med få den i gang. Jeg står dog også inden for 2-3 meter hver gang. FSD er derimod fuldstændig spild af penge hvis man spørger mig. Det er så ekstremt lidt man får for den dobbelte pris og det tror jeg desværre kommer til at gælde mange år endnu.
--
Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...] Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...]
--
Sidst redigeret 27-05-2021 18:29
#6
RoyalHealer
Juniorbruger
27-05-2021 19:43

Rapporter til Admin
#1 Gult lys svarer til rødt lys i Danmark, det er jo kun særligt farlige situationer man kan forsé et gult lys i disse dage. Tesla er også sat op sådan ihvertfald I 3'eren Jeg kørte i, ser den gult så viser den også korrekt at det er rødt.
--
[email protected] [email protected] [email protected]|G12+x41 2xLG55CX
--
Sidst redigeret 27-05-2021 19:44
#7
stallemanden
HOL Moderator
27-05-2021 19:55

Rapporter til Admin
#4 I forhold til #3 og din kommentar til det. Jeg tror/håber, at det #3 henviser til, er biler der har hvad man i Volvo kalder PilotAssist. Hvad andre mærker kalder det, ved ikke. Det er IKKE det samme som vognbane-assist, som svarer til den beskrivelse du giver, som alene sørger for, at man ikke kører ud over stregerne. (Altså ikke laver utilsigtet vognbane skift.) Det være sagt, så har #3 ret i beskrivelsen på det punkt, at det for de mærker jeg har prøvet, ikke er tilfældet at det bliver slået fra ved en overhaling, det bliver dog midlertidig deaktiveret når man starter blinket. (Komfort-blink) og aktiverer sig selv, så snart vognbaneskiftet er afsluttet.
--
https://onsdagssnegl.dk[...] "Held er noget, der indtræffer, når grundige forberedelser mødes med gunstig lejlighed"
#8
Thomas
BOFH
28-05-2021 09:21

Rapporter til Admin
#5>>Fra Facebook grupper og andre fora så er der en ret bred uenighed om FSD/EAP der er dem der har købt dem og for de flestes vedkommende elsker de den og så er der dem der ikke har købt og som ikke kunne finde på at gøre det. Personligt ville jeg virkeligt gerne elske det men tror bare mine forventninger til hvad jeg skal få ud af at bruge små 30.000 er for høje til at jeg ville få glæde af det. #7>>Jeg er godt klar over at andre bilmærker har forskellige systemer der ligner Tesla Autopilot men jeg ved ikke hvordan de virker da jeg ikke har prøvet dem. Men det er også derfor jeg skriver mange laneassist systemer er sådan, for det er jo kun biler solgt inden for de sidste par år der har systemer der ligner Teslas. Men for pokker hvor ville jeg ønske at man bare kunne skifte bane og den uden at autopiloten slog fra. Det ville være en 100% forbedring af bilen.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#9
MOAAA
Maxibruger
28-05-2021 09:24

Rapporter til Admin
Jeg har en TM3P og har AP... den gør det simpelthen fantastisk... kan kun drømme om hvor vildt FSD bliver når EU giver lov. Det er ikke bare en vognbaneassistent, for den ser og forstår vejens forløb og sætter bilen i midten af vejen, bremser ned, tilpasser osv... skal til Kroatien her om nogle måneder i den, det bliver sjovt hvis FSD kan nå at komme som abo. så kan jeg teste det derned af.
--
#10
Thomas
BOFH
28-05-2021 09:40

Rapporter til Admin
#9>>Der er ingen tvivl om at det er EU der holder os tilbage på det område og at når EU åbner op så vil EAP/FSD give mening. Feks er det EU begrænsninger der gør at den slår fra i rundkørsler. Jeg tror dog det er sundt at se AP som en avanceret autopilot, mere end en selvkørende funktion. For det er ret nemt at presse bilen ud i situationer hvor den ikke er helt hjemme. smalle chikaner, her reagerer den ca 1 meter for sent med det resultat at den er tæt på at ramme både chikanen og kantstenen efter chikanen. skarpe højresving på landevejen, her har den en tildens til at placere sig for langt til venstre hvilket betyder at man kommer lige lovligt tæt på andre biler. Modkørende biler, hvis der er en modkørende der kører tæt på stregen så trækker den ikke til højre for at kompensere. Men man lærer ret hurtigt at kende de situationer hvor den vil fejle og så slår jeg det bare fra når jeg kommer til dem.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#11
Ronson
HOL Moderator
28-05-2021 12:43

Rapporter til Admin
Nå ja - en tåbelig ting er den slår EAP (navigation på motorvej) fra ved dårligt vejr. Hvad "dårligt vejr" indebærer ved man ikke altid helt, nogle siger det er når auto-visker-funktionen ville have stået på niveau 3, men det er ikke min erfaring. Nogle gange kan du køre længe i voldsomt regnvejr før den slår det fra. Nogle gange skal der kun let regn til. Endnu værre er det at når den har slået det fra kan du ikke slå det til igen før du parkerer. Hvis der kommer en ordentlig byge fra den eneste sky på hilmen og efterfølgende solskin så nægter min at slå det til igen. Og det giver endnu mindre mening når AP virker fint i regnvejr. #8: Jeg tror mest af alt det med om man elsker eller hader det er pga. prisen. 30.000 kr er latterlig mange penge for det, men når pengene først er brugt så tænker man ikke på det på samme måde.
--
Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...] Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...]
#12
Jimminez
Mega Supporter
29-05-2021 11:42

Rapporter til Admin
det er ikke godt at dokumentere at du køre for hurtigt
--
#13
QWERTY Andreas
Mega Supporter
29-05-2021 11:53

Rapporter til Admin
Jeg syntes i udgangspunktet det er fedt, spændende og smart! Til gengæld kan jeg virkeligt godt forstå der er mange restriktioner på hvornår man må "lade bilen køre selv" ift. de juridiske - f.eks. hvem der har ansvaret hvis man kører en person ned, eller volder anden skade. Hvem har ansvaret? Føreren? Ejeren? Den som har sat bilen i gang? Tesla? (jeg gætter på den som har sat bilen til at køre derhen hvor den nu gør...) Hvad hvis det er på privat grund? osv. osv.
--
NZXT H510 Elite med: Dual Xeon E5-2670v3, 128GB RAM, GTX 1650 super, custom vandkøling
#14
Mango
Junior Nørd
31-05-2021 23:35

Rapporter til Admin
Fin anmeldelse, Tesla kommer tættere og tættere på automatisk kørsel.
--
#15
MOAAA
Maxibruger
01-06-2021 11:28

Rapporter til Admin
#10 Det mht. placeringen på vejen, så kan det føles som at bilen trækker for langt over mod de modkørende, men det er primært fordi bilen smider sig i midten af vejen, også i sving, hvor mennesker har tilbøjelighed til at holde inde mod højre. Vi har et sving hvor jeg har kørt bag min egen bil for at se hvad den gjorde og det var præcis på midten hvor jeg følte den var ved at tage kantsten osv.... Og så har EU en lov mod at biler må dreje X antal grader... det gør at en Tesla ikke kan tage en rundkørsel eller et helt skarpt sving i EU pga. denne lov....... Man kan i øvrigt se hvor langt USA er med at få beta versionen af FSD: https://www.youtube.com[...] Og så hvor effektiv bilen generelt er til at undgå ulykker: https://www.youtube.com[...] Vil også sige at jeg er glad for den holder igen med accelerationen i visse tilfælde :D
--
Sidst redigeret 01-06-2021 11:28
#16
Mion
Super Nørd
03-06-2021 08:49

Rapporter til Admin
eneste funktion som jeg synes var værdifuld da vi havde den som gratis prøvepakke, var summon... har en lidt tæt carport, så at kunne hive bilen ud... problemet for mig var bare de funktioner tit ikke virker altid, f.eks. summon var rigtig kritisk skulle stå lige ved siden af bilen. motorvejs autopilot især når man skal røre rattet, og Teslaen har ikke meget tolerance med du skal røre rattet og den slår alle systemer fra. savner også jeg kan køre med Lane assist UDEN adaptiv fartpilot, det brugte min kone meget i Passaten, at køre på motorvej især når det stod ned med regn, og det var mørkt, at den hjalp hende med at holde hende i banen. Jeg er kritisk, det er da fint meget at det de har lavet, men synes generelt ikke integrationen er god. enkeltstående systemer, har bedre funktion hos konkurrenterne. og det er den første bil hvor jeg har haft phantom breaking i (Det er ikke et sjov oplevelse) så personligt, så bruger jeg reelt kun adaptiv fartpilot, og intet andet. resten af automatismerne er slået 100% fra.
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
#17
MOAAA
Maxibruger
03-06-2021 13:01

Rapporter til Admin
#16 Du har med garanti ikke indstillet meter fra bilen ved Summon, den står som standard til ret tæt... jeg fik også testet det med prøvepakken, man skulle lige skrue op for afstanden, det virkede fantastisk. Jeg kunne godt lide funktionen at man lige kunne fjernstyre bilen, men det er ikke 30k værd.
--

Opret svar til nyheden: Test af Tesla Enhanced AutoPilot

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning