#3 Der er ingen tætning mellem knapper og den plade, knapperne er skubbet op igennem, så uanset om der er et hul ved mellemrumsknappen, så vil væske sive ned igennem til printet nedeunder. Mekaniske keyboards (de fleste i hvert fald) er ikke rigtigt designet til at modstå væske.
#topic
Angående keyboardet så har jeg selv K65 fra Corsair. Jeg er glad nok for det, men for det første synes jeg ikke lyset i knapperne lyser stærkt nok. Ved bare alm. lys på kontoret, så kan man ikke se lyset ret godt, og i et mørkt rum (en lille bordlampe tændt), så kan man godt se lyset, men det er det er så svagt, at der skal være ret stor farveforskel på knapperne før man sådan rigtigt kan se forskel. En lyserød knap blandt røde knapper - man kan næsten ikke se forskel, så at der er 16,7 mio farver. Tjah.. Det kunne lige så godt have været 64 farver ;) (i øvrigt kan mænd kun se 16 farver so wth) ;)
Man kan justere lysstyrken i 4 forskellige niveauer, hvilket ikke giver mening, da man alligevel konfigurerer knapperne med lysstyrke hver for sig. Dermed er kun MAX-settingen nødvendig.. og den er så alligevel ikke særligt lysstærk.
Edit: Ja, jeg er igang med at købe nye keycaps, som slipper mere lys igennem. Jeg kommenterer bare på default-produktet, som jeg synes er underligt... hvorfor gøre så meget ud af RGB-lys, når keycapsne ikke slipper ret meget lyst igennem?
En anden ting er programmeringen af knapperne. Indtil videre kan jeg kun se, at man kan programmere dem via deres medfølgende program. Det er sådan set også ok, selvom det kan være voldsomt forvirrende. Der kræver en hel del tid - ikke fordi det er kompliceret at programmere knapper, men at finde ud af, hvad de kalder for "profiler" og "modes", og hvordan man manager forskellige lys-indstillinger per knap. Man kan importere en masse "profiles" fra nettet, som så splittes op i profiles med modes og giver en ordenlig stak ekstra lys-indstillinger, som bliver smadret ned i listen af indstillinger, man selv har lavet. Det er meget ulogisk lavet.
Programmet til at konfigurere det med giver heller ikke rigtigt mulighed for særligt mange features. Man kan programmere en sekvens for hver knap, så knappen lyser op, når man trykker på den og skifter farve med tiden. Og man kan lave regnbueeffekter og random ting, der står og kører i loop hele tiden. Det er fint nok, men i praksis kan det ikke bruges til ret meget.
Eksempelvis kan man ikke programmere et "heatmap", så knapperne lyser op sådan, at de mest brugte knapper bliver mere og mere røde med tiden og andre knapper "køler ned". Der er ingen programmeringsmuligheder udover statisk farve eller loop eller sekvenser.
En anden ting, der kunne være fed, var at knapperne lyser op alt efter hvad der sker i spillene. Når man har fundet en gøb i et spil, så lyser "4"-knappen op f.eks. Det kræver et API som spillene kan interagere med - men det har man ikke lavet af uvisse årsager. Det er ikke muligt at få keyboardet til at skifte farve i løbet af døgnet eller lyse F-knapperne op efter CPU-forbrug elelr noget. Det hele er rent loops+statisk farve eller små sekvenser.
Egentlig bruger jeg slet ikke lysfunktionerne. Jeg magter ikke en regnbue, der står og kører hele tiden, eller knapper der kun viser mig, at jeg har trykket på knappen. Det ved jeg jo ligesom godt.
Eneste feature, jeg bruger, er at lave key-maps i farver alt efter hvilket program, der kører. Eksempelvis lyser mine knapper op, når jeg bruger Photoshop til de genveje, jeg aldrig kan huske. Det er sådan set fint nok. MEN, når man nu ikke kan se farverne i dagslys (ret godt) så er det også ret uanvendeligt til kontorbrug. Desværre.
--
Sidst redigeret 07-10-2016 10:57